Nyní bych zareagoval na některé věci, které tady zazněly i třeba od Patrika Nachera. Já si myslím, že to srovnání, a to už jsem říkal - já se snažím vystupovat vždycky věcně a bez emocí - tak když si dohledám svoje historická vystoupení k Národní sportovní agentuře a jakým způsobem se formovalo to, kdo bude stát v jejím čele, a myslím si, že spousta věcí byla poměrně tendenčních při vzniku Národní sportovní agentury, tak my jsme se podíleli na přípravě, snažili jsme se do toho vnést prvky transparentnosti, a mně trochu přijde... já nevím, jestli někdo má nějakou obsesi kolegou Profantem, jeho jméno zaznělo asi čtyřikrát - já vůbec tedy nevím, že by měl zájem se o nějakou takovou pozici ucházet, i vzhledem k těm kompetencím, které jsou požadovány na budoucího šéfa, které tam jsou, tak si nemyslím, že by je naplňoval - vedení organizace, manažerské schopnosti tohoto rázu. Tak jen prosím, nepouštějme tady nějaké balonky, to není žádná organizace Ivana Bartoše. Ty požadavky nejsou šité někomu na míru. Potřeba Digitální informační agentury je zřejmá.
K otázce mixu pod zákoníkem práce či ve státní službě - když se podíváme na strukturu jednotlivých ministerstev, je to skutečně podle výkonu činnosti, kterou tam ten člověk dělá. Spousta ministerstev včetně Ministerstva pro místní rozvoj má nějaké zaměstnance ve státní službě, některé pod zákoníkem práce. Já si nemyslím, že to je něco nestandardního.
Ohledně výběrového řízení - ano, tak jak je vypsáno, vypsáno být může, opět v souvislosti se zákoníkem práce, neděláme nic, co by nebylo standardní. Jinak ta síť se jmenuje LinkedIn, je to síť, kterou používá obrovské množství profesionálů v daném oboru, a samozřejmě se informace o výběrovém řízení šíří. Nedochází k žádnému otvírání obálek, to není zakázka. Samozřejmě s těmi příchozími, a už máme zájemce přihlášené, budeme pracovat, bude vzniklá komise, která bude vést jednotlivé pohovory, a v případě, že bude potřeba, samozřejmě se dá jít i do dvoukolového výběrového řízení, čímž třeba vznikne možnost přihlásit se i v druhém kole. Já si myslím, že synergie projednávání toho zákona, ale i vize, účel agentury i ve veřejném prostoru podle mě možná i díky některým vystoupením rezonují. Nemyslím si, že by někdo nevěděl, o co se jedná, nebo si nevšiml právě toho, že budou v následujícím pololetí nebo do 1. 4. vypsány další pozice v souvislosti s agenturou.
Co si myslím, že je důležité ještě zmínit, ono to tady skoro zaznívá, jako by nějak vzdělání bylo v nějaké chvíli nějakým handicapem nebo že by byla podmínka, že případný šéf agentury nebude mít vysokoškolské vzdělání. Samozřejmě vysokoškolské vzdělání v oboru je dobrá věc, v aktuálním oboru spolu s dalšími je to vždycky plus, akorát často se to stává limitující, neboť profesionálové, kteří třeba 20 let dělají v oboru, a není to IT, to nebude programátor, který programuje, to má být skutečně šéf adekvátní třeba svými znalostmi a manažerskými schopnosti, jako to je v případě NÚKIBu.
Ohledně těch nákladů, a já už jsem to několikrát říkal, vzhledem k nákladům české digitalizace, která je v řádu nižších desítek miliard ročně, je faktický výkon té agentury, kdy část se bude hradit i v rámci Národního plánu obnovy, zejména těch kompetenčních center, co Národní plán obnovy umožňuje, tak je to skutečně zlomkový náklad, který ušetří peníze. A lidi zajímá, jakým způsobem budou dodávány ty služby, zda budou včas, zda budou mít jednotný design.
A když jsme se tady bavili, a ono to tady zaznělo od pana předsedy Fialy, ve věci toho, kdo se k té agentuře vyjadřoval. My jsme jednali od ICT unie, Svazu průmyslu a dopravy, akademickými obcemi, McKinsey, Aspen, Český digitální tým, všechny tyhle organizace se k tomu vyjadřovaly. ICT unie bezesporu je významným partnerem řady věcí, konkrétních řešení, často konzultují i ve věcech a spolupracovali jsme jako všechny partaje v minulém volebním období právo občana na digitální službu, BankID, ale prosím vás, nevztahujme tři nebo čtyři vyjádření k tomu, že to je nějaký názor široké odborné veřejnosti. Těch aktérů v průběhu vyjednávání DIA, ve formulování těch cílů byla celá řada. Věřím, že máte i třeba dnes dopis, který mi přistál v e-mailové schránce, který se týká právě doporučení a na co je potřeba dát si pozor při realizaci tohoto komplexního projektu. Je toho celá řada.
Já rád budu další kroky se vznikem agentury komunikovat. Prosím, nesrovnával bych to ovšem s Národní sportovní agenturou ještě ze dvou důvodů. Sport je důležitý, měl by zasahovat do všech aspektů lidského života, ale jaksi nejsou jeho konzumenti ministerstva, občané skrze sdílené služby. Skutečně to není umbrella nebo průřezové téma, kterým se zabývají všechna další ministerstva či čerpají jeho služby. V tom je to odlišné. Zároveň, a já jsem si nevšiml nějakých nadrámcových rolí Národní sportovní agentury, ať už je to ve vytváření nějakých politik, práce na strategii a realizaci strategie digitálního Česka. Národní sportovní agentura ve své povaze byla organizace a je stále organizace, která by měla transparentně a kvalitně třeba rozdělovat peníze, které jsou určeny na podporu sportu v České republice, ale sama o sobě nevytváří, není to produkční těleso. V tomto případě nechodí její experti konzultovat třeba architekturu nějakého řešení ve sportu, sillaby, osnovy, které se třeba týkají nějakého sportovního vzdělávání. Prostě jenom to, že to má v názvu agentura, mě před tím trošku varovali, že tam bude vytvářena tato paralela. Ve světě prostě to je standard, že to je agency, agentura. Nijak se to neváže k faktickému statutu, což je v tomto případě USU (?), a všechny ty věci, které jsou zde zmiňovány v souvislosti, a toto jste řešili, toto jste nějakým způsobem adresovali. Jak říkám, ten projekt má sáhodlouhou dokumentaci rozdělenou asi do šesti a pak nějakých podskupin, ať je to HR, to znamená personalistika, ať jsou to technická řešení, převod systémů. Já jsem se se zaměstnanci na Ministerstvu vnitra, kterých se to týká, bavil o rámcových smlouvách, o smlouvách, které oni mají, o zaměstnaneckých benefitech, aby ten převod jedna k jedné pro ty skupiny, které budou přecházet v souvislosti se správou registru a architekturou, tak to bylo bezztrátové. Myslím si, že každý ten stream nebo každá ta oblast se soustředila na nějakou specifickou část toho projektu. Není to žádná hurá akce. Je v tom osm měsíců práce.
A samozřejmě i ta poslední věc ve smyslu, o kterém hovořila paní poslankyně Dostálová. Ano, počítáme s tím, jakmile dia bude mít ambici býti nějakým příjemcem evropských peněz a dotací z iropových programů, je nutné jít cestou té změny. S tím počítáme. Taktéž už to má harmonogram. Ale jak se říká, first things first. Kromě toho, že výběrové řízení skutečně mohu vypsat, i když agentura ještě není zřízena, a děje se to, běžně podle zákoníku práce vznikají výběrová řízení, firmy najímají na místa budoucí, tak v téhle věci skutečně bych chtěl postupovat, že nejdřív tedy bude agentura, pak bude její vznik a pak budeme řešit tyto věci, ale na vše se snažíme pamatovat. A musím říct, že i spousta věcí, které zde zazněly, ať nejsem kritikem, jsou samozřejmě inspirativní - podívat se na nějakou věc ještě třeba z jiného pohledu a já je ve své podstatě vítám, neboť i mě to ujišťuje, že jsme na něco nezapomněli.
Já vám děkuji.