„Jsem velmi rád, že Sněmovnou prošlo zavedení elektronických dokladů do mobilu. Každý se již od ledna bude moci rozhodnout, zda bude nadále využívat plastovou kartičku nebo si ji stáhne do mobilu. Bude to velmi jednoduché - stáhnete si aplikaci, zaregistrujete se a používáte. A kdybyste mobil ztratili, můžete eDoklady na dálku vypnout a odpadá obíhání úřadů kvůli vystavení nového průkazu,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
S novými eDoklady přichází i lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji. Každý totiž bude vědět, které údaje bude ověřovateli předávat. „Bude totiž možné zvolit, které údaje příjemce uvidí – například při prokazování věku nemusí vidět adresu bydliště,” doplnil Bartoš. Užívání občanky v mobilu bude samozřejmě nepovinné.
Místa, která budou tuto občanku přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o tzv. Ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se pak bude možné prokazovat eDokladem i na policii, úřadech práce či například finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či v rámci samospráv.
„Schválení eDokladů Sněmovnou nás samozřejmě velmi potěšilo. eDoklady tak od ledna budou sloužit k fyzickému prokazování totožnosti. Svůj občanský průkaz budete mít možnost nahrát přímo do telefonu a bude dostupný i bez online připojení. K čemu ultimátně směřujeme, je evropská digitální peněženka, která nám umožní držet digitální identitu nejen na úrovni základních údajů, ale vlastně všech atributů, které nás popisují jako komplexní bytost. eDoklady postupně naučíme občany i nás a veřejnou správu používat elektronické doklady, což pomůže se zvyšováním digitálních dovedností na úřadech, i občanů,” dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.