PhDr. Josef Skála, CSc.

historik, publicista a editor revue Střípky ze světa
  • KSČM
  • mimo zastupitelskou funkci
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
4,24
muži 77%
ženy 22%
18+ 7%
26+ 16%
38+ 10%
50+ 65%

Průměrná známka je 4,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

12.02.2016 9:08:00 - Fannyx

Dotaz

Hezký den pane doktore. Trochu bych navázal na dotaz přede mnou . . nějak si nedovedu srovnat v hlavě následující věc. Karel Marx ve svých filosifických pracích dal najevo, že nemá rád rusy a potažmo i slovany. Proč se část jeho díla stala základem marxisticko - leninské filosofie ve většině ruských a slovanských národů?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

16.02.2016 23:23:28 - PhDr. Josef Skála, CSc.

Až se do Marxe pohroužíte ještě o kus víc, zjistíte, že se rusky dokonce učil. Ne snad z přemíry volného času, ale proto, aby si mohl nastudovat statistiky i další matérii k vývoji ruské občiny a agrární otázky po zrušení nevolnictví. Tady najdete i pozoruhodné úvahy, proč je to právě Rusko, kam se může přestěhovat přední linie emancipačního pokroku. Byla to až neuvěřitelně prozíravá skica toho, čím I. světová válka skutečně kulminovala.

Marx i Engels byli ovšem i pod bezprostředním vlivem role, již ruské samoděržaví sehrálo při potlačování “jara národů” v letech 1848-1849, kterého se velice aktivně zúčastnili sami. Hlavně tady je i prazdroj  přezíravých glos na adresu nás, Čechů, i dalších slovanských národů. Většina naší tehdejší politické reprezentace však tehdy skutečně do značné miry přijala roli “užitečného idiota” habsburského trůnu.

Svou roli hrály i faktory typu polských povstání proti carskému Rusku, s jejichž poraženými lídry v emigraci byli Marx a Engels v osobním styku. Anebo tvrdých střetů s Michailem Bakuninem, který se I. internacionálu snažil podřídit nápadům, koketujícím i s individuálním terorem a dalšími vylomeninami, jež se mohly stat vítanou záminkou tvrdé represe. Ten samý Engels se však později – Marx tuhle etapu už v podstatě nezažil - vyjádřil značně pochvalně o naší sociální demokracii.

Na celém tématu, které nastolujete, je však podle mne nejzajímavější jiná stránka. A sice jak se s tím, jak moc Rusku rozuměli Marx a Engels – a v čem byli opravdu tak trochu zajatci “západoevropské” optiky – vyrovnával Lenin. Jak jejich pohled – hlavně na agrární otázku a emancipační potenciál rolnictva – postupně cizeloval za hranice toho, nač přišli už oni. Tím ovšem reagoval i na změny, související s přechodem kapitalismu volné soutěže do monopolního stadia – a tedy i gradaci nerovnoměrnosti v jeho vývoji a nůžek mezi “metropolemi” a “periférií”. Dnešní jedničkou na tohle téma je ruský historik Sergej Kara-Murza. Většinu jeho titulů najdete na jeho webu a  gratis. Vřele doporučuji.