PhDr. Josef Skála, CSc.

historik, publicista a editor revue Střípky ze světa
  • KSČM
  • mimo zastupitelskou funkci
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
4,24
muži 77%
ženy 22%
18+ 7%
26+ 16%
38+ 10%
50+ 65%

Průměrná známka je 4,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

22.10.2016 8:26:08 - šumák

Vystoupení z EU a NATO

Pane Skálo, velmi si Vás vážím, moc ráda čtu Vaše zvláštním a krásným jazykem psané články, a po dlouhé době jste jedním z politiků, kteří pro mě mají v sobě kombinaci vynikajícího vzdělání, silné vůle dosáhnout cíle a přesvědčivosti ( či osobního šarmu ). Vystoupení z EU a NATO, pokud by se v budoucnu podařilo, bude mít nějaké politické a ekonomické důsledky. Co podle Vás je třeba udělat, aby tyto důsledky byly co nejmenší? Já vím, předbíhám, ale nějaká představa tu musí být, a doufám, že KSČM na rozdíl od konjunkturních pidistraniček ji má. A ještě jednu věc: myslím, že hodně lidí má strach, že by KSČM znárodnila soukromý majetek, kdyby vyhrála volby. Jak jim chcete vysvětlit, že podporujete i soukromé vlastnictví, ale ve vyváženém vztahu k vlastnictví družstevnímu i státnímu? Tohle je totiž podle mě jeden z hlavních problémů, proč lidi ve chvíli, kdy se jim daří trochu lépe, KSČM opouštějí. Zdravím Vás, Pavla

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

25.10.2016 0:16:18 - PhDr. Josef Skála, CSc.

Především díky za sympatie, milá paní Pavlo! Se členstvím (či nečlenstvím) v NATO a EU jde o dvě samostatné otázky. A proto i rozdílné následky případného ukončení členství (či aspoň omezení jeho rámce). Skutečným bezpečnostním NATO nejenže nečelí i tam, kde by mohlo, ale samo je stále vážnějším bezpečnostním rizikem. My potřebujeme systém kolektivní bezpečnosti. Jakési "Helsinky pro 21. století" - tentokrát jak za účasti všech signatářů KBSE, tak ostatních jaderných mocností. A dokud se je dát dohromady nepodaří, pak aspoň maximální možnou zdrženlivost všude tam, kde z nás dělají komplice hazardérské politiky. Mimo NATO, nebo aspoň jeho vojenské struktury, by to šlo mnohem lépe. Skutečné riziko tkví v reakci těch, komu by to určitě nevonělo. "Změna režimu" není z říše konspiračních teorií. Jistá velmoc a aliance, která ji poslouchá na slovo, ji má za oficiální politiku.

Pokud  jde o EU, tady je napřed lidem potřeba seriózně zmapovat "přínosy a ztráty". A na jejich základě narýsovat "červené čáry", přes něž už bruselské panstvo není důvod pouštět. Právě to je tím naléhavější, oč víc se EU blíží vnitřnímu rozkladu. EU byla vždy spolkem, v němž vládlo právo silnějšího. Teď už jím bude jen stále víc. Tím víc je potřeba pracovat i na alternativách, jak se degenerací EU nechat poškodit co možná nejméně už teď  - a jak být připraven na zásadní zvraty, jimž se EU nevyhne zřejmě už docela brzy.

Pokud jde o strašák "všeobecného znárodňování", je víc než legrační. Na prahu 50. let byly z ničeho nic potřeba statisíce rukou do dolů, hutí a strojírenských závodů, nucených násobit naši obranyschopnost (československou i kolektivní). Tzv. čtvrtá průmyslová revoluce, klepající na dveře, ten problém obrací. Teď bude hlad po práci, a ne po pracovních silách. Stát, mířící za hranice kapitalismu, by byl blázen, pokud by hlava nehlava znárodňoval i podniky, které mu tento problém pomohou řešit. Zespolečenštění výrobních prostředků bude namístě tehdy a tam, kde privátní kapitál selhává nebo ohrožuje lidská práva.