V neděli 2. 2. se v Parlamentních listech objevila reakce generálního sekretáře České biskupské konference Tomáše Holuba na můj článek Preláti proti lidu. Jsem rád, že ho moje názory zaujaly a že projevil zájem o diskusi se mnou. Vynasnažím se odpovědět na všechny jeho otázky. Zvláštní je, že jich je právě 21. Že by se monsignor inspiroval jednadvaceti podmínkami Kominterny?
Na rozdíl od monsignora za sebou nemám zástup poradců, ale pro odpovědi na jeho otázky je ani nepotřebuji. Jen mě udivilo, jak málo je v jeho otázkách teologického postoje. Je přece kněz, a proto bych v tomto směru očekával více.
Takže pěkně postupně:
1. Kdo jsou oni
preláti?
Mezi preláty řadím
ty, kteří na začátku mluví o evangeliu a končí politikou: kardinála Vlka,
kardinála Duku, monsignora Halíka, vás. Jsou to ti, pro které je věta Nelze
sloužit dvěma pánům, Bohu i mamonu jen floskulí. Rozhodně mezi ně nepatří papež
František. Nepatřil mezi ně hluboce lidský kardinál Tomášek. Nepatří mezi ně
kněží v Latinské Americe, kteří stojí na straně chudých a utlačovaných a
mnohdy neváhají položit pro ně život. Ti
mají náš respekt a naši úctu.
2.Kde vidíte onen rozpor mezi „vůlí“ oněch nedefinovatelných prelátů a
stejně neuchopitelného lidu?
Cestuji po celé
republice a neustále se pohybuji mezi lidmi, ukládá mi to moje profese a patří to k mým povinnostem. Přesvědčil jsem se, že v případě "církevních restitucí" průzkumy veřejného mínění nelžou. A ty uvádějí, že více než 80% lidí v naší zemí tento handl s majetkem nechce.
3.Proč by římskokatolická církev nechtěla slyšet Váš názor?
(A opravdu ho chce slyšet?) Řada
inteligentních katolíků je proti takzvaným restitucím, protože si uvědomují,
že jim to v českém prostředí v dlouhodobém horizontu ublíží. Pokládám
kardinála Duku za chytrého člověka a domnívám se, že i on toto riziko zná.
Přesto dal přednost krátkodobému profitu. Je to podobná situace jako po
Bílé hoře. Tenkrát při řešení otázky rekatolizace Čechů prohrál kardinál Harrach
(stoupenec mírné cesty a pomalého přesvědčování) s jezuity, které vsadili
na pomoc institucí a mocenských struktur. Byli přesvědčeni, že když
přimějí lidi k tomu, aby se katolicky chovali, budou i katolicky cítit a
myslet. Výsledkem byl trvalý úpadek prestiže církevnictví. Tato moje úvaha
počítá s tím, že i špičky církve mají svědomí a občanskou odpovědnost.
4.Co je potom má reakce na Váš text a čas strávený jeho přečtením i
jejím sepsáním?
Jsem rád, že jste připraven diskutovat.
5.Píšete text
jako politik či historik, filosof, polyglot?
Texty do Parlamentních listů píšu jako občan. Má znalost jazyků je jen nezbytným pracovním
nástrojem, netřeba ji ironizovat. Filosofii a historii jsem vystudoval, mnoho
let přednášel a oběma obory se stále intenzivně zabývám. V politice působím
od roku 1990.
6.Kde ve
Vašem textu nalezne vnímavý čtenář faktické zdůvodnění Vaší teze z úvodu?
Já jsem ji tam totiž nenašel.
Záleží na tom, jak důkladně články oponentů
čtete. To, že nejde o skutečné restituce, ale o pokračování vlastnického
převratu, je obsaženo v celém textu.
7.Znáte
podstránku o majetkovém vyrovnání, kterou na svém webu www.mkcr.cz má Ministerstvo kultury?
Zmíněnou podstránku samozřejmě znám a sleduji
přicházející výzvy. Ve svém archivu mám seznam veškerého majetku, který se od
roku 1990 v nárocích objevil. Jistě chápete, že do tak krátkého článku
všechny údaje vměstnat nelze.
8.Jak je
možné, že je zákon 428/2014 Sb. a majetkové vyrovnání, který označujete za
„součást rozsáhlého vlastnického převratu“, konformní s ústavním pořádkem
ČR?
Nikde není řeč
o konformnosti Zákona 428/2013 Sb. s ústavním pořádkem. Ústavní
soud jen doložil, že otázka zabezpečení církví musí být řešena zákonem. Rozdílný způsob ohodnocení oproti běžným
restitucím zakládá nerovnost postavení majetku. A podle ústavy jsou si všechny
majetkové formy rovny. Nebo to snad vidíte jinak? Neexistuje rovnost
majetkových forem před zákonem?
9.Jak je možné začít vydávat církvím a náb. společnostem
majetek, který jim nikdy nepatřil a který nikdy nevlastnily? Dopouští se tedy
úřady v případech, kdy již stát první majetky vydal, krádeže?
Kvalifikovat konání státních orgánů v těchto
případech přísluší právníkům. Ale třeba kauzu „voršilky“ za krádež považuji. A
sleduji-li vydávání jednotlivých objektů, mé pochybnosti rostou. Tak třeba: jste
si skutečně jist, že Santiniho kostel u Ždáru (Zelená hora) v roce 1948 skutečně
patřil nějakému církevnímu subjektu? Že
v té době sloužil potřebám náboženského kultu? Opravdu věřte, že mám
podrobný seznam a celou věc monitoruji.
10.Jaktože
doposud nikdo z Vaší strany nepodal podnět k prošetření na spáchání
takového trestného činu?
Za vedení strany mluvit nemohu, protože nepatřím
ke členům vedení. Na mé stanovisko se
mne zatím nikdo neptal.
11.O co
opíráte Vaše tvrzení, že „velká část římských katolíků je proti takzvaným
restitucím“?
O svou osobní zkušenost. Nevím, jak často jste vy
mimo prostory arcibiskupského paláce, ale já své tvrzení opírám o setkání
s lidmi a o fakt, že věřící chodí na naše sekretariáty a žádají, aby se ta
věc, ve které cítí hrozbu pro prestiž církve, zastavila. Těch návštěv nejsou
stovky, ale desítky ano. Mimochodem,
mezi komunisty je i dost katolíků, zejména na Moravě.
12.Připouštíte,
že nějaký církevní majetek vznikl např. i v „post feudálních časech“ a byl
také po roce 48 ukraden? O co tady opíráte „nutnost“ jeho následného sebrání?
Váš přehled vzniku s historie církevního majetku se mi totiž jeví jako
dosti neúplný a nedostatečný.
Samozřejmě že se do novinového článku všechno
nevejde a vejít ani nemůže. To, co měla
katolická církev k dispozici, nabývala i po konci feudalismu. Ale tyto
statky byly pokládány za svého druhu veřejnoprávní majetek, viz zejména zákonná
úprava z roku 1874. Náboženské fondy a matice měly své právní nejasnosti a tvrdím, že nakládání s některými objekty (třeba klášter Teplá, kde
sídlila armáda) bylo hanebné a odporné. Ale o ukradení lze mluvit jen s velkou
nadsázkou.
13.Už jste
našli v archivech prameny dokladující slova kardinála Tomáška o posledních
majetkových nárocích církve?
Vlastním obrovský výstřižkový archiv, archivy
arcibiskupství samozřejmě nedisponuji. Vycházím z dobového tisku, který
tuto informaci přinesl
14.Četl jste
Kalistovu Tvář baroka?
Kalistovu Tvář baroka samozřejmě znám, stejně
jako jeho další díla. Jeho kniha o Karlu IV. patřila mezi mé oblíbené. Baroko
obohatilo tvář naší krajiny a jména jako Kupecký, Škréta, Brandl, Santini,
Dienzenhofer patří k pokladům našeho ducha stejně jako Komenský. Ostatně,
častokrát si připomínám úvahu Josefa Hory o češství jako dialogu, polyfonii,
kam patří i katolické misie, barokní architektura a malířství, hudba atd. Vím,
že Máchova poetika by byla v mnohém bez barokních vlivů nemyslitelná. Ale
jde o to, že to vše bylo vykoupeno znevolněním (i duchovním) našeho – podle Vás
asi neuchopitelného - lidu. A také
ztráta civilizační dynamiky. Viz třeba Seibtovu knihu o revolucích, kde je do
začátku 17. století český prostor dynamizujícím faktorem střední Evropy, a poté
jako historický subjekt mizí.
15.Mohl byste
mi prosím vysvětlit pojem „přesun státního majetku“?
Milerád: „přesun
státního majetku“ znamená, že se mění uživatel a způsob využití majetku, který
kontroloval stát.
16. O co
opíráte své tvrzení, že „Římskokatolické církvi dělalo a dělá problém dědictví
prvotní církve a prvních křesťanských staletí“ a následnou tezi o soukromém
majetku?
Stačí se podívat do dnes už klasických knih jako
je Ernst Troeltsch, Die Soziallehren der christlichen Kirchen und Gruppen
(pracuji s vydáním z roku 1965), ale pokud nevěříte protestantu
Troeltschovi, tak vám i vašemu týmu osvětlí teologický profil rané církve práce
mužů spjatých s II. vatikánským koncilem (Congar, Daniélou, Lubac). V nich
se dozvíte o unionismu rané církve, který byl se společenstvím majetku spojen,
mnohem více. Mezi české autority – zejména pokud jde o východní církev – patří
kardinál Špidlík. Církevní dějiny jsou, možná že k vaší smůle, moje hobby,
a nalezl jsem v nich hodně materiálu k přemýšlení. Ostatně nedávno jsem dokončil novou knihu o
dějinách středověkého myšlení.
17.Proč
nevysvětlujete původ církevního majetku sebraného po 25. únoru 1948?
Opakuji znovu, mám seznam tohoto majetku.
V jednotlivých konkrétních případech je původ různý. Chtít po mně, aby
uváděl ve své krátké stati tato data, znamená silně přeceňovat možnosti novinových
článků i trpělivost čtenářů Parlamentních listů.
18.V čem,
dle Vás, spočíval „konflikt mezi římskokatolickou církví a státem“, tak jak o
něm píšete v podkapitole „Po Únoru 1948“?
Vy to nevíte? Konflikt vygradoval roku 1949, kdy Pius XII. exkomunikoval všechny
komunisty z církve. Represe neměla jen
příčiny ve zlovůli komunistů. Byl tady všeprosakující pocit slabosti a
nejistoty v komunistické straně a zejména u Sovětů (o něm srv. knihu
Vojtěcha Mastného). Už jsem uvedl, že podle Karla Kaplana v roce 1949
(kdy ve dvanáctimilionovém státě bylo 2 411 000 členů strany) bylo 61%
komunistů katolíky. Exkomunikace se
týkala všech komunistů bez rozdílu národnosti, hodně zasáhla francouzské a
italské. Téma by si zasloužilo důkladnější studii a je dobře, že archivy slouží
badatelům.
19.Můžete prosím nějak doložit svůj úvod v podkapitole „Po
listopadu 1989“, kde píšete: „Naši veřejnost na začátku devadesátých let
minulého století úplně ohromila zpráva, že církve a náboženské řády a kláštery
mohou dostat více než 200 tisíc hektarů půdy v České republice?
Taková čísla přinášel denní tisk a bylo to nečekané
a překvapivé (mírně řečeno), protože třeba kardinál Casaroli ujišťoval
při jednáních v osmdesátých letech, že takové nároky neexistují. Ostatně
půl milionu katolíků tehdy podepsalo petici ve prospěch odluky státu od církve.
Tak nás informovala i Svobodná Evropa.
20.Můžete prosím doložit a odzdrojovat větu „Poslanci
tehdy byli ujišťováni biskupskou konferencí, že jde o poslední majetkoprávní
nárok církve.“?
Podívejte
se, prosím, do stenografických záznamů Federálního shromáždění, tam to najdete
(viz například řeč poslance Miloše Zemana, dnešního prezidenta České
republiky).
21.Proč strana, jíž jste členem, doposud
nepředložila „promyšlenou koncepci, jak napomoci uspokojování náboženských
potřeb našich občanů“, jak o ní píšete v poslední kapitole? Co vám v této
zákonodárné iniciativě bránilo?
Co nám bránilo? Dovolte mi, abych se nad
touto otázkou útrpně pousmál. Od začátku 90. let vládla tak vypjatá antikomunistická
atmosféra, že jakýkoli seberacionálnější návrh z naší strany byl smeten. Mohli
jsme navrhovat cokoliv a bylo to apriorně odmítáno. Situace se nezměnila ani po
roku 2010, kdy koalice převahou svých hlasů válcovala cokoliv. Dnes zmizela
dominance jakékoli strany a všichni budou nuceni jednat se všemi. V tom je
možná jediné pozitivum onoho podivného výsledku posledních voleb.
Pokud jsem něco opominul, omlouvám se. Ale Martin Heidegger má pravdu,
když tvrdí, že otázky jsou to, co vykolíkovává terén pro diskurs. Kladení
otázek (Fragestellung) bývá proto někdy důležitější než odpovědi. Snad naše názorová výměna něco čtenářům
přinesla.
S přáním hezkých a příjemných dní váš partner v diskusi
Miloslav Ransdorf