Je mi líto, ale to vyjednávání s kraji, s poskytovateli, mělo dělat Ministerstvo práce a sociálních věcí. U řady jiných oblasti si můžeme říct, že to je třeba mezirezortní, že prostě nebyla tak snadná součinnost. Ale tady to je výsostná agenda MPSV. A my jsme v situaci, kdy navzdory tomu, že nebylo schopno v téhle svojí zcela základní oblasti sociálních služeb vyjednat věci, které jsou klíčové pro zjednodušení zbytečně složitých administrativních postupů, které jsou klíčové pro to, aby prostě dlouhodobě mohly být poskytovány kvalitní služby navzdory tomu, že prostě vzdaly práci předčasně. Bohužel nemůžu to jinak pojmenovat. Ráda bych, ale takhle to vidím. Tak teď se bez odůvodnění nedoprojedná tahle věc, která by mohla významně pomoci.
Jde o postavení neformálních pečujících, jde o povýšení kvality pečovatelské služby, která vždy není taková, jaká by měla být tak, aby se vlastně vyzdvihla k těm velice důležitým aspektům, které má osobní asistence. Je to současně novela, která by umožnila snížit administrativu pro poskytovatele. Ale zajistila by tu individuální péči, individuální přístup k různým cílovým skupinám. To, aby samozřejmě co největší přednost mělo skutečně respektování potřeb klientů.
Ještě zmíním. Byla tam zanesena i například možnost sociálně terapeutické činnosti v azylových domech a to již zmíněné navýšení úhrad, které je prostě potřeba kvůli inflaci.
Když to shrnu, byla to novela vyjímající několik věcí z návrhu, který rozjednalo, ale nedopřipravilo ministerstvo. Byla to poslanecká reakce na tuhle neschopnost to domluvit. A bohužel to končí evidentně na tom, že ministerstvo se s tímhle nevyrovnalo. Mně to je líto, protože to bude k neprospěchu poskytovatelů, a nakonec bohužel i klientů těch služeb, i když chápu, že tam panují jisté obavy. Doporučuji přečíst si odůvodnění toho komplexního pozměňovacího návrhu. Většina obav je tam, myslím, vysvětlena, aby bylo jasné, v čem to míří k nápravě. Děkuji.