Jde o patrně nejdražší smlouvu, kterou Praha v tomto volebním období uzavřela či uzavře.
Skončilo tak pětileté období nejistoty, kdy zakázka na svoz odpadu nebyla řádně vysoutěžena a kdy město uzavíralo s Pražskými službami bez soutěže jednu smlouvu za druhou v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění - jřbu, až jich bylo celkem šest. A to vše jen proto, že nikdo od roku 2011 nenašel odvahu zakázku normálně řádně vysoutěžit!
Nejprve zde bylo pár nepochopitelných „jřbu”, která nyní údajně šetří policie. Pak pokus bývalých radních odkoupit cca 20 % akcií Pražských služeb, které nebyly ve vlastnictví Prahy, aby bylo možné zadávat Pražským službám zakázku přímo na tzv. in-house výjimku, tedy opět bez soutěže. To se nepodařilo, tehdejší majitel prodal akcie raději konkurenční odpadářské firmě AVE. Následovala snaha násilně vytěsnit AVE z Pražských služeb, což se TOP 09 opět nezdařilo, takže těsně před obecními volbami na podzim 2014 vyprodukovali další jednací řízení bez uveřejnění, tentokrát do konce ledna 2015. Pro nové vedení Prahy to byl opravdu danajský dar…
Nastoupili jsme koncem listopadu 2014 s vědomím, že musíme s odpadky rychle něco udělat, jinak tu bude situace jako někde v Neapoli. Do konce ledna 2015 se podařilo uzavřít již zmíněné šesté jřbu, které zajistilo odvoz odpadků do konce července 2016. Bylo to o chlup, protože toto řízení má také svá pravidla, lhůty a poměrně přísné podmínky a nikdo z nás netoužil jít do tepláků za něco, co jsme nezpůsobili. Všem nám ale bylo jasné, že další prodlužování smlouvy bez soutěže si už nemůžeme dovolit.
Začala jsem proto s týmem lidí z odboru ochrany prostředí a s právníky připravovat tendr, a to na 10 let. Podmínky se postupně zpřesňovaly a vyjasňovaly v různých diskusích. Zároveň jsme se pokoušeli dohodnout s AVE na „mírovém“ odkupu jejich akcií. Jednání byla ale nakonec neúspěšná - podmínky, které v AVE měli, se ukázaly pro Prahu jako těžko skousnutelné. Proto jsme nakonec přistoupili k vyhlášení veřejného výběrového řízení. V novinách se začaly objevovat články, jak tím ohrožujeme spalovnu, naše rodinné stříbro, s tím, že v soutěži mohou zvítězit firmy, které budou vozit odpad do Německa, kde mají údajně spousty nevyužitých spaloven. Normální rozum se ovšem vzpíral uvěřit, že vozit odpadky do Německa může být levnější, než je vozit do Malešic… V Evropě, konkrétně tedy ve Španělsku, prý měly také být firmy, které už byly připravené nastoupit sem se svými kukavozy, neboť i svoz určitě budou mít levnější.
Nakonec se ukázaly všechny ty poplašné zprávy jako dočista liché. Soutěže se zúčastnily jen dvě firmy, přičemž konsorcium Pražské odpady 2016-2025, ve kterém mají vedoucí úlohu Pražské služby (a účastní se tam i AVE), nabídlo levnější jak spalování, tak i svoz… Takže vysoutěžená zakázka nakonec téměř zachovává současný stav, pro občany se od srpna vůbec nic nezmění, maximálně se někde přelepí popelnice, protože Pražské služby a AVE si trochu přeházely území, která budou obsluhovat, aby měly logičtější svozové trasy.
Nejvíc na veřejné soutěži samozřejmě vydělali Pražané. Vždyť právě veřejná soutěž a hrozba konkurence je to, co dokáže zajistit pro občany nejnižší cenu. Kritizovat vysoutěženou cenu tedy není moc na místě, protože cena na in-house výjimku by byla pravděpodobně o dost vyšší. Cena z veřejné soutěže je nepochybně ta nejlepší možná. Takže: bylo to drama, ale s dobrým koncem.
Psáno pro blog.idnes.cz