Nový vstup premiéra do této diskuse znamená, že "blízko" může být "daleko". Dle jeho vyjádření totiž bude UK kontrolovat veškeré zboží, které z Unie do UK dorazí.
Dle informací (BBC) jen přes Dover projede denně více než 10 000 kamionů, přes Tunel pak více než 6 000. Prodloužení kontrol jen o pár minut na každé auto znamená v těchto číslech obrovský dopad. A nejistotu, zda firmy fungující v režimu "just in" (kde se přesnost dodávek měří na desítky minut a sklady na zboží nejsou), budou sto bez rizika fungovat. Další čísla - zde peníze a lidi - budou znamenat nejen opatření na straně státu, ale hlavně u soukromých firem k tomu, aby nový režim zvládly.
K tomu pak možnost zavedení cel, které podstatná změna - tedy přechod od účasti UK na společném trhu do pozice, která začíná na obecném sazebníku WTO a neharmonizaci norem pro zboží – s sebou nese, která nese při vysoké intenzitě obchodu mezi EU a UK (kolem poloviny vývozů a dovozů UK) riziko snížení dostupnosti zboží a vyšší ceny (zejména na straně UK, kde je menší možnost substituce výrobky bez cla).
V jiném projevu premiér hovořil o tom, že nakonec skončí jednání někde mezi Kanadou (CETA) a Austrálií (Obchodní dohoda).
To zní hodně odvážně - dohoda s Kanadou se řešila během 10 let a její plná funkčnost záleží na ratifikaci všech zemí Unie (jejich parlamentů), a dokonce i výhradně obchodní dohoda (jako ta, co vyjednává EU s Austrálií de facto od roku 2016) není v dnešním světě snadná. Férovější by asi bylo zmínit, že skončíme nejlépe s obchodní dohodou malou, nebo jen o trochu větší...
Proč? Vláda premiéra Johnsona upřednostňuje politickou logiku opuštění UK (a v rámci ní pohled blízky "hard Brexitu"), firmy se dle názoru premiéra musí přizpůsobit. Na vyjednání dohody pak dává extrémně málo času (dle logiky, že přechodné období není pořádný Brexit) a dokonce si myslí, že v rámci obchodního jednání může účinně slabší vyjednávat silnějšího...
Ekonomická logika by asi řekla, že to není dobrý nápad, neb náklad na toto přizpůsobení bude hodně velký. A to by měla politická logika více zahrnout.