Politika 2.0
S jistým překvapením jistě sleduje nemalá část lidí, že souboje o
politické funkce se na místo soutěže idejí a osobností, stává souboj
marketinkových expertů podpořených reklamními penězi.
Důkazem toho, jak "skvělé" to funguje, není jen český případ hnutí ANO. Je to trend viditelný více či méně všude.
Pár desítek hodin staré rozhodnutí oficiální české vládní koalice otvírá otázku, zda se neobjevila nová strategie vládních politiku…Proč na místo obtížného shánění 100 milionů korun na reklamu, nevzít 100 miliard korun ze státní kasy? A proč místo billboardu, reklamních tužek nebo více či méně podivných spotů v televizi neposlat peníze přímo lidem! Škoda, že po vzoru Donalda Trumpa k poslaným penězům nepřipojí svůj podpis, pak by to bylo zcela dokonalé.
Jistě, vrcholní politici dělají důležitá rozhodnutí, je to nakonec jejich práce. A některá, která zavánějí populismem (ať už jde o cenu, či načasování) mohou dávat smysl. Ale u tohoto to opravdu neplatí.
Pochybný je jak koncept posílení ekonomiky zvýšením spotřeby (na rozdíl od Německa dominantně zdánlivě trvalým, což zvyšuje šanci přesunu peněz do úspor), tak i struktura voličů, kteří peníze dostanou.
Z pohledu budoucích daní voličů je myšlenka na případný 100 miliardový dluh, velmi znepokojivá. Jejich peníze jdou každoročně do státní pokladny, která má i bez něho problém, který budou tito voliči platit. Je to cynický předvolební kalkul za cizí peníze.
Vláda se snaží zkombinovat tisícovky "bolestného" pro důchodce (ač ekonomicky nejsou zdaleka nejvíc postiženou skupinou) s obdobným „darem“ pro lidi s vyššími příjmy, a přitom nejméně pomoci lidem s příjmy nižšími a lidmi s dětmi. Která že to strana je ve vládní koalici? Socialisté?
Toto opravdu nejde jinak vysvětlit, než narychlo spíchnutým konceptem "nové politiky," který je cílen na volby za pár týdnů...