Je třeba připomenout, že zatím jde jen o schvalování pozice EP, se kterou půjdou naši zástupci na jednání s Radou (tu bude 6 měsíců zastupovat ČR), nikoliv tedy o hotové texty.
První, velmi důležitý text (ETS) skončil neschválením, což vyvolalo mnoho emocí. Zatím co naše skupina byla spokojena s výsledkem hlasování stovek pozměňovacích návrhů, socialisté a zelení se přidali k extrémní pravici a návrh odmítli. Naštěstí byla odsouhlasena procedura, která ho brzy vrátí k dalšímu jednání. Bohužel to znamenalo též konec nadějí na schválení Sociálního fondu a systému ochrany firem před "klimaticky zvýhodněnými" dovozy CBAM, které jsou s tím spojené.
Hladce prošla pravidla pro snížení emisí v letecké dopravě, ale i důležitá legislativa o emisích v zemědělství a lesnictví. Shoda se našla i na velmi důležitém Effort sharingu. O tom, že v těchto textech se podařilo prosadit mnoho velmi užitečných věcí pro ČR jsem psal v předešlém postu.
V posledním hlasování získal jasnou podporu i text, který v souhrnu potvrdil Komisní návrh na ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Protinávrh, který otevíral prostor pro cca 10% podíl spalovacích motorů, ovšem podmíněný vznikem složitého a dle mého soudu nákladného "kreditního schématu", nepřesvědčil nejen mne, ale ani jasnou většinu poslanců. O tom, proč si myslím, že to nebyla dobrá cesta, mimo jiné proto, že se málo mluví o problémech s tím spojených, se zde brzy dočtete.
V každém případě, spalovací motory na trhu nových aut čeká ještě více než dekáda a k tomu další nejméně dvě pro ty, kteří je budou považovat za lepší řešení své mobility. Jsem si jistý, že postupně se rozšiřující elektromobilita nabídne efektivnější řešení, ale možnost volby tu nepochybně na hodně dlouho dobu bude...