RNDr. Luděk Niedermayer

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.05.2022 8:46:00

Potřebujeme hustou síť nabíjecích míst

Potřebujeme hustou síť nabíjecích míst

Komentář na facebookovém profilu k elektromobilitě.

 I když evropská srovnání v aktuální přátelskosti naší země k elektromobilitě nás řadí na průměr Unie, bližší pohled je méně radostný. Ten dokládá druhé v textu uvedené srovnání, kde figurujeme na chvostu Evropy. Nejlépe si to potvrdíte tím, když bateriovým autem vyrazíte na vzdálenost delší, než je jeho dojezd (což se těm, co za auta nedávají částky vysoko nad milion stane snadno a často).

Ze své praxe uvedu pár příkladů:

1. Nabíječky žádné

Existují celé velké oblasti, kde prostě nenabijete. Při zimní cestě do Rokytnice jsem na jednu takovou narazil. Třeba výseč ohraničená Jabloncem, Železným brodem a Vrchlabím. Pokud byste chtěli kolem této oblasti dobít, pomalu či rychle, čekají vás desítky km zajížďky. Nabíječky - klidně třeba 11 kW - na obrovských parkovištích horských středisek budete hledat marně.

2. Symbolické počty nabíječek

Zřejmě s cílem zaplnit mapu a moc neutratit je ve většině lokací jediná nabíječka, která dokonce nezvládne ani současné využití dvou rychlých kabelů (do 50 KW každý). Pokud byste plánovali nabíjení cestou v takovém místě, snadno se může stát (hlavně až BEV přibude), že budete mít desítky minut smůlu. Bez reálné alternativy, neb další bod může být desítky km daleko.

3. Zastaralé nabíječky

Možná, že před 5 lety by nabíječka s výkonem 50 kW, byť pro jedno auto, byla vítaná. Dnes, kdy drtivá většina aut začíná nabíjet na trojciferné hodnotě a nad 50 kW nabíjí i na 3/4 baterie, nedávají tyto stanice, u nás umístěné i u dálnic, valný smysl. Někdo si holt nevšiml, že časy se mění.

4. Absurdity

Jako třeba hypercharger s výkonem 350 kW umístěný v pražském sídlišti na parkovišti. Autorům uniklo, že rychle obvykle člověk nabíjí, když jede někam daleko  (asi ne přes sídliště), a na parkovišti obvykle nespěchá. Navíc, opět jen jeden stojan, sám voják v poli, je na parkovišti docela absurdní a vysoký výkon zcela zbytečný.

Je to hodně nešťastné. Špatně umístěné, osamělé. Málo výkonné stojany vydělávají málo i svým majitelům, kteří pak volají po vyšší dotaci. Špatná síť odrazuje zájemce o BEV a stát tak promeškává jednu z nejefektivějších cest jak snížit podstatně energii a navíc nahradit ruskou ropu dominantně českou elektřinou. Jak si asi umíte snadno spočítat, BEV obvykle ke svému pohonu potřebuje zhruba třetinu energie proti stejně velkému, efektivnímu autu se spalovacím motorem.

Doufám, že se to změní, i když je to zatím spíše víra v obrat, než reflexe dobrého, existujícího plánu, který by v naší zemi posunul elektromobilitu dál.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama