Sjednocení a posílení práv cestujících na železnici přitom naráží na tradičně silnější postavení států v této oblasti, díky čemuž se věci mění pomaleji než třeba u letecké dopravy.
Přitom vyšší důvěra lidí v cestování na železnici je moc důležitá, neb více lidí ve vlacích a méně v autech, letadlech či autobusech představuje dobrou cestu, jak snižovat emise z dopravy, které představují (jak píši v minulých postech) velký problém.
Dohoda zahrnuje například právo cestujících na finanční náhradu a bezplatnou pomoc v podobě občerstvení a ubytování v případě zpoždění vlaku nebo zrušení spoje, na právo cestujících na informace před cestou či na povinnost provozovatelů železniční dopravy zajistit dostupnost nákupu jízdenek a rezervací.
Česko patří bohužel mezi státy s nejrozsáhlejšími výjimkami v oblasti vnitrostátní železniční dopravy, a to jak městské a příměstské, tak regionální, i národní což znamená, že na některé z těchto věcí, si naši občané, díky rozhodování vlády, budou muset počkat déle než jiní Evropané.