Evropský parlament již dlouho usiluje o to, aby byli pacienti lépe informováni o léčivech, které užívají, protože přístup k relevantním informacím jednoznačně přispívá k lepšímu zdravotnímu stavu obyvatelstva.
Zpravodaj Christopher Fjellner (EPP) však vyjádřil znepokojení Evropského parlamentu nad některými body, které Komise zmínila ve svém návrhu. Upozorňuje především na to, že návrh Komise se spíše než na právo pacientů na přístup ke kvalitním informacím zaměřuje na právo farmaceutických společností informace šířit. Role farmaceutického průmyslu je nepopiratelná, musí však být jasně regulována, aby se zabránilo nadměrné spotřebě léčivých přípravků z komerčních důvodů. Hlavním cílem by mělo být především zlepšení zdravotního stavu populace a informovanosti pacientů.
To jednoznačně podpořil i český člen výboru ENVI a poslanec Evropského parlamentu Pavel Poc. "Hlavním zdrojem informací o čemkoli je pro mne jako pro mnoho jiných lidí internet a mám to štěstí, že umím anglicky. Všichni na tom nejsou stejně, ne každý má nebo může mít připojení nebo prostě se zabývat prací s počítačem, nemusí každý umět cizí jazyky. Proto je naprosto nezbytné, aby pacienti měli možnost získat informace o lécích a nemocech i jiným způsobem a ve svém mateřském jazyce," říká europoslanec. Zároveň ale upozorňuje na řadu dalších úskalí.
"Prvním takovým zdrojem je samozřejmě lékař, ale ani ten není vždy objektivní nebo nestranný, protože často podléhá tlaku prodejců farmaceutických firem. Je tedy naprosto nevyhnutelné, aby byly k dispozici objektivní informace v tištěné podobě, a to v národním jazyce a podrobené objektivní redakci. V České republice bývalo dobrou tradicí vydávat kompendium informací o lécích a léčivých přípravcích pod názvem Vademecum Medici, zaměřené ovšem především na lékařskou veřejnost. Něco podobného by mělo vzniknout i pro pacienty," konstatuje Poc.
Dalším problémem je značně odlišná situace v členských zemích EU. Proto by mělo dojít k harmonizaci právních předpisů, které by rozdíly mezi jednotlivými státy zmenšily. Právní nejasnosti navíc dále ztěžují plnou implementaci a ustanovení týkající se informací o léčivých přípravcích proto musí být aktualizována a co nejdříve uvedena v platnost. Stávající legislativa rovněž nezohledňuje technický pokrok v oblasti internetu, jenž se stal jedním z nových nástrojů, pomocí kterého lze informovanost pacientů o léčivech markantně zvýšit.
Přístup ke kontrolovaným a bezpečným informacím o léčivých přípravcích na internetu je však pro většinu pacientů velmi omezen. To je zejména problém pro ty, kdo tyto informace potřebují ve svém mateřském jazyce. Používání internetu sice roste, neznamená to však, že k němu mají přístup všichni. Je proto nutné, aby byly informace dostupné i v jiné podobě. O léčivých přípravcích, jejichž výdaj je vázán na lékařský předpis, nelze poskytovat žádné propagační materiály. Informace by měly být poskytovány jen pacientům, kteří je sami vyhledávají (tzv. "pull principe") a nejdůležitějším zdrojem pro informování pacienta tak i nadále zůstává lékař. Zpravodaj upozorňuje, že definice rozdílu mezi reklamou a informací musí poskytovat jasnější rozlišení, poskytování informací prostřednictvím médií by však mělo být podle návrhu EP zcela zakázáno. Do té doby by měla nová legislativa chránit zájmy občanů EU před zájmy farmaceutického průmyslu.
"Ve zdravotnictví jdou tržní principy proti skutečnému poslání zdravotní péče. Lékař je placen za to, kolik ošetřil lidí. Farmaceutické firmy a lékárny vydělávají na prodeji co největšího množství přípravků nemocným nebo těm, kterým někdo namluvil, že nemocní jsou nebo by být mohli. Tento systém je postavený na hlavu a tak jak je postaven vysává peníze z celé populace a systému zdravotního pojištění. Zcela se zapomnělo co je cílem, tedy zdraví lidí," říká europoslanec Poc, podle kterého tento stav nespraví žádné poplatky ani podobná nesystémová opatření.
"Nenapraví ho bohužel ani lékaři, protože jsou do existujícího systému sami zapojeni. Napravit situaci mohou jedině kvalitní, ověřené a objektivní informace pro pacienty. Informovaný pacient může klást svému lékaři správné a poučené otázky a je alespoň rámcově schopen si ověřit kvalitu odpovědí," dodává europoslanec Poc.