Děkuji za opětovné pozvání na slavnostní zahájení nového akademického roku. Jsem velmi rád, že zde před vámi mohu pronést několik slov.
Letošní akademický rok bude ve znamení důležitých změn v oblasti vysokého školství. Změn, které přinesou do českého vysokého školství více kvality, více peněžních prostředků a více spolupráce univerzit se soukromým sektorem.
Než se ale dostanu ke konkrétním návrhům, dovolte mi zasadit tyto změny do širšího kontextu.
Na začátku letošního kalendářního roku se stala mediální realitou
vyhrocenost vztahů vlády a akademické obce. Osobně se domnívám, že šlo
především o nedostatečnou formu komunikace nad principy reformy vysokého
školství, které, jak jsem přesvědčený, jdou správným směrem. Takto
zásadní změny si ovšem vyžadují důkladnou komunikaci s akademickou obcí.
Věřím nicméně, že s novým panem ministrem školství Petrem Fialou
získaly tyto vztahy novou kvalitu, a to nejen mediální, ale zejména
obsahovou.
Zájmem mým a zájmem celé vlády je totiž vést s akademickou obcí
konstruktivní a věcnou diskusi nad důležitými tématy změn ve vysokém
školství.
Bude to totiž právě akademická obec a zejména vedení univerzit, kterých
se změny nejen dotknou, ale které je budou ve velké míře realizovat. Dá
se říci, že nikdo jiný stav českých škol nezmění, než ony samy.
Není tedy možné prosazovat žádné změny bez elementární shody nad jejich
podobou. Toho jsem si samozřejmě vědom nejen já, ale i celá vláda.
Nyní již k samotným krokům, které nás v budoucnu čekají. Rozdělil bych
je do tří základních oblastí – diverzifikace vysokých škol, zvýšení
kvality vysokých škol a financování.
Prvním bodem je diverzifikace vysokých škol. Současný systém, kdy na
extrémně diverzifikované střední školy navazuje systém
nediverzifikovaného vysokého školství je neudržitelný.
Zcela otevřeně zde říkám, že každý nemá schopnosti, dovednosti a
znalosti, aby mohl studovat navazující magisterské studium. Každý má
nicméně dostat šanci ukázat, že to zvládne.
Pokud se ale ukáže, že na to zkrátka nemá předpoklady, tak není možné
takového studenta nebo studentku uměle podporovat, aby navazující
magisterské studium absolvoval.
Takové snahy totiž povedou k degradaci kvality. Kvality, která posouvá
nejen univerzity, ale celou ekonomiku vpřed. Ano, navazující magisterské
studium musí mít větší prestiž, než má nyní.
Na druhou stranu z bakalářského studia se musí stát uzavřený celek.
Bakalář nesmí mít podřadný příznak nedostudovaného vysokoškoláka. Musí
to být plnohodnotné studium zaměřené na přípravu do praxe.
S tím souvisí druhý bod, a to zvyšování kvality vysokoškolského studia.
Ještě do konce roku vláda projedná novelu zákona o vysokých školách,
který byl měl přinést větší přechod k hodnocení kvalit škol.
V současnosti přibližně 80 procent prostředků, které školy dostávají,
je založeno na kvantitativních ukazatelích. Jinými slovy na počtu
studentů, kteří školu navštěvují. Zbylých 20 procent jsou ukazatele
kvality, které ale také nejsou dokonalé.
To se musí změnit. Ukazatele kvality musí být výrazně posíleny a
zpřesněny, aby skutečně odrážely kvalitu a nikoliv plnění formálních
požadavků.
Posun v kvalitě vidím také ve vzniku Rad vysokých škol, ve kterých by
měli zasednout významní absolventi, kteří mají velký zájem o kvalitní
fungování své „alma mater“. Nejde tedy o žádný pokus o ovládnutí
vysokých škol politiky či podnikateli.
Půjde naopak o jedinečnou příležitost, jak v uvozovkách dohnat svět.
Sedět v této Radě bude prestižní záležitost, a pro školu bude mít mnohé
benefity v podobě zpětné vazby od svých absolventů i nových myšlenek,
které zde mohou vzniknout. Věda na vysokých školách vždy stavěla obrazně
na ramenou významných osobností. Stejně tak další rozvoj škol by tak
měl být založen na zkušenostech lidí, kteří jimi prošli.
Dalším prvkem zvyšování kvality je úprava akreditací.
Zásadní je zejména změna akreditací s přenesením plné zodpovědnosti i
pravomoci v otázkách vnitřní strukturace a správy, včetně vytváření
studijních programů, na samotné školy. To bude umožněno pomocí
kontraktovaného financování, rozvrstvením míry financování podle
certifikované celkové kvality a také zásahy proti nekvalitním školám na
úrovni akreditací celých oblastí.
Poslední prvkem zvýšení kvality je změna postavení profesorů a docentů.
Musíme internacionalizovat a otevřít vysoké školy odborníkům z oblasti
výzkumu a praxe. Stávající systém honby za tituly a „syndromu létajících
profesorů“, kteří nemají čas na práci a studenty, není udržitelný.
Poslední oblastí, kterou bych rád zmínil je financování vysokých škol.
Bohužel se symbolem tohoto bodu stalo školné. V tomto případě nevím, zda
je na vině mediální realita nebo zakořeněnost fikce bezplatného
vysokého školství.
I v oblasti školství totiž platí – „there is no free lunch“. Někdo
studia vysokoškolských studentů musí zaplatit. A já jsem hluboce
přesvědčen, že by to neměli být lidé například z dělnických profesí,
kteří vysokou školu sami nevystudovali, ale platí ostatním vzdělávání
například prostřednictvím daní či jiných poplatků. Zde je zapotřebí
najít rozumnou úměru.
Jsem hluboce přesvědčen, že každý vysokoškolský student by měl nějakou
formou, třeba i odloženě, přispět na své studium. Už jen z prostého
faktu, že Česká republika má nejvyšší rozdíly mezi platy středoškoláků a
vysokoškoláků. Podle údajů OECD, kdo vystuduje vysokou školu má v
průměru o 80 procent vyšší příjem. To je přece jednoznačně výhodná
investice.
Bohužel výhrady vůči odloženému školnému byly natolik silné, že jsme v
zájmu širšího konsensu tento návrh změnili na systém zápisného. O jeho
výši ještě proběhne diskuse.
Vláda skutečně chce rozšířit sociální podporu potřebným studentům. Jak
už jsem řekl v úvodu, každý musí dostat šanci. Nesmí existovat žádné
síto, žádný filtr, žádné sociální kritérium. Kdo má schopnosti vysokou
školu studovat, a chybí mu pouze finanční prostředky, tomu stát pomůže.
Protože vzdělaná společnost je základ naší budoucí prosperity a vyšší
konkurenceschopnosti České republiky ve světě.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost.