Územní rozvoj
Dokončení klíčových dokumentů pro rozvoj města – tedy zejména Strategického plánu a Metropolitního (územního) plánu, je základní prioritou TOP 09 pro příští volební období. Metropolitní plán bude připraven v roce 2015 k projednávání s veřejností a následnému schvalování. „Strategický plán Prahy pak chceme schválit v příštím roce,“ uvedl lídr kandidátky TOP 09 pro volby do pražského zastupitelstva Tomáš Hudeček. Plán tvořily stovky odborníků a ukazuje, jakým směrem by se Praha měla ubírat do budoucna.
TOP 09 se chce podle Hudečka zaměřit na revitalizace významných pražských prostranství, kterým musí předcházet komunikace s občany. Chceme postupovat cestou otevřených architektonických soutěže, jako v případě Malostranského náměstí. V příštím volebním období chceme ve spolupráci s Prahou 1 dokončit revitalizaci Vrchlického sadů – tedy prostoru kolem hlavního nádraží (Sherwood), které je jednou z bran do města a spolu třetí městkou částí pak i náměstí Jiřího z Poděbrad. Výrazně chceme pokročit v proměně Václavského náměstí,“ uvedl Hudeček.
Nová výstavba v Praze se bude zaměřovat na zdevastované plochy uvnitř města a ne na rozšiřování zástavby do krajiny. „Cílem je stavět tradiční město, místo nových sídlišť – příkladem jsou prostory kolem železnice – například prostory bývalého nádraží Bubny, Nákladové nádraží či Smíchovské nádraží,“ konstatoval Hudeček. Postupovat se již nebude tak jako v minulosti, kdy developer přišel s projektem a město mu jej schválilo. „Naopak, my dáme zadání a developer se do něj bude muset vejít,“ sdělil Hudeček.
Finance
TOP 09 bude pokračovat v odpovědném hospodaření města, které nebude vytvářet dluhy a zadlužovat tak budoucí generace Pražanů. Již v tomto roce má město po dlouhých letech přebytkový rozpočet. „Odmítáme vytvářet schodkové rozpočty i v příštích letech,“ uvedl Tomáš Hudeček.
Radní budou muset v příštím volebním období pečlivě zvažovat, kam směřovat investice. „Když jsme přebírali správu města, měla Praha rozdělané stavební investice za 70 miliard korun a připraveny byly další projekty za desítky miliard. Praha však má rozpočet 45 miliard korun a na investice může dát ročně nejvýše 6 miliard. Proto musí město investovat velmi zodpovědně,“ řekl Tomáš Hudeček.
Radnici se již podařilo získat dodatečné zdroje šetřením u přebujelých projektů, například v IT (úspora 600 milionů ročně). Další peníze pak město získá z evropských fondů – během příštích sedmi let to bude rekordních 14 miliard korun, z toho 5 miliard korun z nového operačního programu Praha –pól růstu. „Prostředky využijeme na stavbu jeslí a školek, postavíme za ně nová záchytná parkoviště a podpoříme také vědu a výzkum,“ uvedl Hudeček.
Doprava
Klíčovou prioritou TOP 09 je odlehčení dopravy v centru města. Například nejrušnější částí pražské magistrály denně projede přes 100 tisíc automobilů. “Pro zklidnění dopravy v centru chceme významně rozšiřovat systém záchytných velkokapacitních parkovišť na okraji města. Parkovací domy vzniknou nejprve na Černém mostě, na Zličíně a v Letňanech. Na Černém mostě chceme zahájit stavbu parkovacího domu již v příštím roce,“ uvedl jeden z lídrů TOP 09 pro volby do pražského zastupitelstva a současný náměstek primátora pro oblast dopravy Jiří Nouza. Stavbou třech parkovacích domů se získají na okrajích Prahy nové tři tisícovky parkovacích míst. „Budeme vést diskusi i o dalších lokalitách. U některých projektů se chceme obrátit na soukromý sektor, aby se podílel na financování,“ doplnil Jiří Nouza.
Fotogalerie
V příštím volebním období plánuje TOP 09 zahájit také stavbu nové trasy D, která má již platné územní rozhodnutí a město pracuje na dokumentaci pro stavební povolení. Metro povede nejprve z náměstí Míru, přes Pankrác – kde bude křížení s trasou C, Krč a Libuš až do Písnice. „Tato část vyjde na zhruba 30 miliard korun. Vedeme jednání s EU a státem o financování této linky a stavbu chceme zahájit v roce 2017,“ sdělil Jiří Nouza „Naše koncepce počítá s tím, že v budoucnu bude rozšířena z náměstí Míru až na náměstí Republiky,“ doplnil Jiří Nouza. Prioritu má rozšiřování tramvajových tratí, které nahradí přetížené autobusy. V příštím volebním období mají vzniknout nové trasy do Suchdola nebo Bohnic. „Chceme také zahájit projekt nové trati ze Smíchovského nádraží na Pankác, což bude znamenat i postavení tramvajového mostu přes Vltavu,“ uvedl Jiří Nouza.
Další priority v oblasti dopravy:
-pokračování prací na vnitřním městském okruhu s využitím stávající infrastruktury
- vnější tzv. Pražský okruh, který je klíčový pro odvedení tranzitní dopravy z města. Stavba je na bedrech státu, Praha učinila veškeré kroky, aby realizaci umožnila. Prioritou jsou chybějící úseky na jihovýchodě a na severozápadě.
-dokončení nového systému parkovacích zón v centru. Parkovací karty cíleně na místo bydliště a bezprostřední okolí, tak aby motoristé mohli zaparkovat co nejblíže. Zajištění krátkodobého parkování návštěvám příbuzných nebo například řemeslníků.
-rychlodráha z centra na Ruzyni. Investice je v rukou státu. Pokud ji stát nebude realizovat, TOP 09 se zasadí o to, aby ji postavilo město se zapojením soukromého kapitálu.
- rozšíření příměstské železniční dopravy v rámci metropolitního integrovaného systému ve spolupráci se Středočeským krajem.
-posílení oprav a rekonstrukcí silnic. Již letos na tuto oblast šlo přes miliardu Kč, což je nejvíce za posledních 5 let.
Majetek
TOP 09 bude pokračovat v důsledné revizi nevýhodných smluv, které uzavřelo předchozí vedení města. V současné době magistrát vypovídá nevýhodné a podezřelé nájemní smlouvy. „Revizi nájemních smluv chceme dokončit během příštího roku. Výhodnějšími smlouvami můžeme pro město získat mnohem více prostředků, než je tomu doposud,“ uvedla kandidátka do pražského zastupitelstva a nynější radní pro oblast majetku Eva Vorlíčková. „Všechna výběrová řízení budou zveřejňována nejen na úřední desce, ale též na všech navštěvovaných realitních serverech,“ řekla Eva Vorlíčková.
Město podle ní musí také rozhodnout, co udělá se zbytným majetkem. „Chceme dokončit jeho detailní a veřejnou evidenci a to jak na úrovni magistrátu, tak i městských částí. Vytvoříme tím předpoklady pro dlouhodobě přehledné a transparentní nakládání s majetkem, který má hodnotu desítek miliard korun. To, co město nedokáže rozumně využívat, jako například dvorky či předzahrádky, nabídneme majitelům okolních nemovitostí k odkoupení. Dlouhodobě nevyužívaný majetek města, jako například starší nezrekonstruované domy, budeme nabízet veřejně prospěšným a neziskovým organizacím,“ sdělila Vorlíčková.
Další priority TOP 09:
-důsledně prověříme fungování a hospodaření správcovských firem, které pro město spravují majetek. Chceme zvýšit výnosy města a mít pod větší kontrolou, za co se utrácejí peníze.
-dáme nová pravidla výkupům pozemků pod komunikacemi a chodníky. Výkupy se budou řídit cenovým výměrem ministerstva financí a nebudou se opakovat extrémy, kdy byly ceny oproti tomuto výměru až dvojnásobné.