Naše koncepce vychází z toho, že od roku 1926 je v systému využívána jeho regulační schopnost. Reforma tedy probíhá permanentně. Je proto mýtem hovořit, že ještě neproběhla. Pojem »reforma důchodů« se dnes doslova stal fetišem k vyřešení téměř všech problémů!
My jsme přesvědčeni, že zásadní je stanovení konsenzuálního sociálního cíle a následně hledání cest k jeho naplnění. A v tom se naše odborné pohledy rozcházejí. My se nedíváme na prognózu technokraticky lineárně, ale vnímáme složitost nerovnoměrného vývoje a sociální systém jako celek.
Nezpochybňujeme nepříznivý demografický vývoj. Ale upozorňujeme také na to, že v ČR bylo zprivatizováno majetku asi za tři tisíce mld. Kč a velké peníze odtekly různými tunely. Že se zde propere ročně na 150 mld. v šedé ekonomice, že veřejné finance jsou ochuzeny o nehorázné korupční všimné u veřejných zakázek. A také, že roste produktivita práce atd. A důchodový systém? Ten byl a je nadále zatěžován různými výdaji či výpadky příjmů.
Na řešení nezaměstnanosti to byly slevy na odvodech a zejména předčasné důchody. Mimochodem těch přibylo jen za rok 2009 téměř 50 tisíc! I tímto způsobem také vzniká deficit důchodového účtu.
Podpoře podnikání slouží nižší odvody OSVČ i nelegální švarcsystém. Zvýšení příjmů vyvolených pomohly stropy na odvody. Závažné je i dlouhodobé dotování deficitu tvořeného důchody příslušníků ozbrojených složek při jejich propojení s ČSSZ na důchodovém účtu, ale i neplacení státu za náhradní doby či nevýběr vyměřeného důchodového pojištění (přibližně 60 mld. Kč a umořené pohledávky). Deficit na důchodovém účtu vzniká zcela mimo důchodový systém!
Další »sekeru zaťal« i Ústavní soud, který se vlámal do hodnocení stupně solidarity, aniž by předem vyhodnotil stupeň zásluhovosti u mezd, platů a odměn.
Toto vše nemůže dlouhodobě utáhnout žádný takovýto kvazipojistný systém. Proto je logické jeho převedení zpět na systém zabezpečovací.
KSČM bude i nadále požadovat zrušení té legislativy, která snížila výběry, a budeme požadovat – konečně - zřízení účtu ke zhodnocování přebytků a dalších příjmů z dividend, privatizace a určených daňových výnosů. Dále k udržení solidarity chceme do státního pilíře přesměrovat státní podporu kapitálovému spoření, která nemá nikde ve světě obdobu.
Nezlepší-li se demografický vývoj, je potřebné posílit státní pilíř o příjmy vybírané na státní politiku zaměstnanosti v době, kdy výrazně poklesne počet ekonomicky aktivních občanů, a také je potřebné přistoupit ke zvýšení sazeb na odvody. Když bude národ nadále vymírat, musí si za toto zvrácené pohodlí nová generace i více zaplatit. K tomu již přistoupili např. v SRN.
My nechceme zodpovědnost státu a občanů nahrazovat agresivní reklamou na prodej jakýchsi novodobých odpustků, na které sociálně potřební prostě nemají dostatečné příjmy, a příjmově lépe zabezpečeným má stát ještě přidávat. To je nestandardní podpora státu jednomu segmentu podnikání, a to na úkor solidárních přerozdělovacích procesů.
KSČM se nebrání diskusím, ale je připravena nést politickou zodpovědnost jen za taková rozhodnutí, která neuvrhnou většinu spoluobčanů do bídy a nerozvrátí důchodový systém ČR.
Miroslav Opálka, stínový ministr KSČM pro resort práce a sociálních věcí