Češi opět tankují za jednu z nejnižších cen v celé EU, jak benzín, tak naftu. Platí vůbec nejnižší ceny v rámci zemí Visegrádské čtyřky. Co za touto mimořádnou situací stojí?
Ekonom Kovanda to vysvětluje tak, že Česká republika představuje zemi, jež nyní těží ze vzácné kombinace tří příznivých okolností:
1) setrvala při vlastní měně, koruně, jejíž kurs se vůči dolaru dlouhodobě vyvíjí nejpříznivěji v celé EU, tedy příznivěji než kurs eura, zlotého či forintu
2) setrvala také při ruské ropě a produktech z ní, na rozdíl od většiny zemí EU včetně Polska
3) uvedenou kursovou a „ruskou“ výhodu podporuje relativně příznivé nastavení spotřební daně a daně z přidané hodnoty
Česko společně právě se Slovenskem a Maďarskem stále využívá výjimku ze sankcí EU a dováží ruskou ropu potrubně, jižní větví ropovodu Družba. Polsko se od dodávek ruské ropy zcela odstřihlo už na přelomu roku 2022 a 2023. Nemůže tak těžit ze slevy ruské ropy oproti Brentu, která se loni pohybovala kolem dvanácti dolarů na barel.
„Sečteno, podtrženo, to, že jsou pohonné hmoty v Česku momentálně takřka nejlevnější v EU a vůbec nejlevnější v rámci Visegrádské čtyřky, plyne z faktu, že Česko setrvalo při koruně, a nepřijalo euro jako Slovensko, přičemž současně na rozdíl od Polska stále využívá ruskou ropu ve slevě, aniž by tuto její slevu zatížilo mimořádnou daní jako Maďarsko. Zdanění pohonných hmot sice není v Česku v rámci Visegrádské čtyřky nejnižší, ale je nižší než na Slovensku a v případě nafty také než v Polsku, což také pochopitelně pomáhá vysvětlit, proč má Česko z daného kvarteta zemí momentálně pohonné hmoty nejlacinější,“ vysvětlil Kovanda.