Renata Oulehlová

  • ANO 2011
  • Karlovarský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,15. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.07.2022 16:32:00

Průměrný věk se každoročně zvyšuje, i o několik měsíců

Průměrný věk se každoročně zvyšuje, i o několik měsíců

Projev na 31. schůzi Poslanecké sněmovny 12. července 2022, k návrhu změny zákona o státní službě.

Dobrý den, vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolím si zde přečíst pozměňovací návrh paní poslankyně Mračkové Vildumetzové, který je nahrán v systému jako pozměňovací návrh 1035.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, si stanovuje za cíl stanovit funkční období u všech představených s výjimkou vedoucích oddělení. S takovým postupem nelze souhlasit, protože pravidelné přesoutěžování představených státních zaměstnanců vede ke zvýšenému riziku v podobě potenciální destabilizace a politizace státní správy. Jedná se přitom o dva jevy, před kterými v minulosti varovala i Evropská komise a na něž reagovalo právě přijetí zákona č. 234/2000 Sb., o státní službě.

Je zřejmé, že v chodu státní správy je zapotřebí kromě flexibility vyžadované pravidelnou změnou politické reprezentace zajistit také jistou míru její činnosti, aby nedocházelo vždy s uplynutím volebního období, respektive po uplynutí pěti let, k ukončování dosavadních procesů a plánů strategického a koncepčního rozvoje a jejich nahrazování procesy a plány novými, a to pouze z důvodu změny v osobách vedoucích dotčených útvarů, aniž by efektivita a hospodárnost takových změn byla náležitě hodnocena.

Je-li hlavním cílem předcházet tvorbě klientelistických sítí, profesionální rozvoj zaměstnance a zajištění, aby dotčené orgány státní správy vykonávaly svou působnost v mezích zákonnosti podle aktuálního politického zadání, postačuje stanovit funkční období pouze u nejvyššího státního tajemníka, státního tajemníka, personálního ředitele sekce pro státní službu a vedoucího služebního úřadu, kteří pak mohou ze své pozice bezprostředně nařízeného (nadřízeného?) představeného dohlížet na efektivní výkon působnosti a v případě potřeby iniciovat přijetí personálního opatření ke zjednání nápravy. Současně tím bude pro odborné skupiny představených zajištěn dlouhodobý a stabilní výkon státní správy za současné garance ochrany před přílišnou politizací jejich činnosti.

Dále bych si dovolila přednést návrh pozměňovacího návrhu paní poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové, který je v systému nahrán pod číslem 1036.

V článku 1 se za bod 45 vkládá nový bod číslo 46, který zní: 46. V § 74 odst. 1 se za h) číslo 70 nahrazuje číslem 75. Odůvodnění. Zákon o státní službě taxativně stanoví případy skončení služebního poměru. Mezi ty řadí dosažení věkového limitu 70 let, kdy služební poměr podle § 74 odst. 1 písm. h) skončí automaticky ze zákona. Tento způsob skončení služebního poměru obsahuje zákon o státní službě již od svého přijetí. Dotčené ustanovení speciálně upravilo situaci vedoucích zastupitelských úřadů, ale jinak zůstalo po celou dobu beze změny. Důvody, které zákonodárce vedly k takovému nastavení podmínek výkonu státní služby nelze jednoznačně určit. Důvodová zpráva k zákonu o státní službě hovoří pouze o tom, že zvýšení věkové hranice z 65 let v původním zákoně na současných 70 let souvisí se zvyšujícím se věkem, potřebným na nárok na starobní důchod. Průměrný věk se nicméně každoročně zvyšuje. Život lidí v České republice se postupně prodlužuje, a to každoročně i o několik měsíců.

Podle analýzy v roce 2010 pracovalo 260 tisíc lidí nad 60 let. Předloni to již bylo 458 800 pětašedesátiletých a starší lidé tvořili 2,8 % zaměstnaných. V roce 2010 to bylo pouze 1,5 %. Ve věku od 60 do 64 let pak bylo před deseti lety 3,8 % zaměstnaných, předloni již toto číslo bylo průměrně 5,9 %. Z lidí nad 65 let se základním vzděláním pracoval zhruba každý pětačtyřicátý, mezi maturanty v seniorském věku to byl přibližně každý třináctý a mezi vysokoškoláky téměř každý pátý. Zejména v administrativě přitom zůstává pracovat mnoho starších pracovníků.

Je-li cílem vlády podpořit práci lidí v důchodovém věku, je prodloužení zákonné hranice pro automatické skončení služebního poměru logickým opatřením. Tímto způsobem by se současně využil ekonomický a znalostní potenciál, který tito pracovníci v pracovním prostředí mají, orientují se a velmi se osvědčili.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama