„Být učitelem v dnešní době není nic jednoduchého, motivace mladých lidí začít učit je minimální. My ale potřebujeme moderní vzdělávací systém, jehož součástí budou kvalifikovaní, motivovaní a zapálení učitelé,“ dodává poslankyně Kovářová (STAN).
Hnutí STAN proto navrhuje možnost tvůrčího volna pro učitele. Podporu příslušné novele školského zákona již přislíbili i poslanci dalších klubů napříč politickým spektrem, má tak velkou šanci na přijetí.
„Možnost využití tohoto nástroje bude zcela dobrovolná a závislá na dohodě mezi řediteli a učiteli. Učitel ho bude moci využít jednou za 10 let, a to v délce až 12 měsíců,“ uvádí předkladatelka návrhu.
„Nejedná se o volno ve smyslu dovolené. Důvodem pro využití musí být vlastní vzdělávání nebo tvůrčí činnost, popřípadě jejich kombinace, kterou učitel sám navrhne. Zároveň s tím sdělí, jak bude moci ředitel školy možné výsledky jeho tvůrčího volna ověřit,“ dodává poslanec hnutí STAN Petr Gazdík.
Návrh podpořil také rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek, který má s využíváním tzv. sabatiklu pro vysokoškolské pedagogy velmi dobrou zkušenost.„Není to nic zcela nového, protože ve většině okolních zemí i ve vyspělém světě existují různé systémy, které umožňují studijní volno pro učitele, a to jak v regionálním školství, tak i na vysokých školách. Ostatně vysokoškolský zákon tuto praxi po celá léta uplatňuje a možnost tvůrčího volna již také poskytují některé firmy v soukromé sféře či církevní školy,“ dodal senátor hnutí STAN.
Podporu návrhu vyjadřuje i Bohumil Kartous, vedoucí analýzy vzdělávací politiky a komunikace EDUin: “Z Auditu vzdělávacího systému v ČR, který každoročně připravujeme, i z dalších analýz stavu vzdělávacího systému vyplývá, že současný stav veřejného vzdělávání vykazuje mnohem více slabin a rizik než předností a příležitostí. Nejvíce alarmující je stárnoucí, vyhořením ohrožená, od dalšího vzdělávání demotivovaná učitelská populace a reálný nezájem potentních mladých lidí o pedagogické studium a učitelské povolání. Možnost tvůrčího volna může významně přispět k tomu, aby učitelé lépe hledali cestu, jak přizpůsobit vzdělávání současným potřebám. Volno je v tomto případě nepřesný výraz, jde o čas využitý k poznávání a dalšímu vzdělávání učitelů.”