Josef Dobeš totiž ve své ministerské funkci už poněkolikáté použil svou taktiku „nejdřív zpackat a pak napravit“, a to tak, aby při „nápravě“ vypadal jako ministr „správňák“. Dosavadní kroky co se týče platů učitelů, však byly zcela protichůdné. V rámci „motivace“ nových učitelů navýšil začínajícím pedagogům plat tak, že nově příchozí učitel měl vyšší nástupní plat, než učitel, který na škole vyučuje již desítky let. Tím samozřejmě přispěl k „blbé“ náladě ve sborovnách. Nyní přichází s tím, že se platy učitelů s praxí také navýší. Ředitel školy bude mít možnost zařadit učitele do platové třídy dle svého uvážení. Takový postup považuji za zcela nesystémový a navíc vnášející zmatky do administrativy školy.
Pokud ministr Josef Dobeš zvýší plat pedagogům, měl by myslet i na nepedagogy – školníky, kuchařky, uklízečky aj., kteří mnohdy pracují za zcela směšné peníze. Bez nich by však školy nemohly fungovat. Těm naopak chtěl ministr ještě nedávno peníze sebrat!
Dalším tématem, o kterém Josef Dobeš na tiskové konferenci hovořil, bylo testování žáků 5. a 9. tříd základních škol. Ministr školství tvrdí, že zatím neví, zda budou výsledky tohoto testování využity pouze jako zpětná vazba nebo jako prostředek, který by mohl zjednodušit přijetí příslušného žáka na střední školu. Rovněž ale také neví, zda bude jen jedna generálka tohoto testování, nebo budou dvě, tři a pak se uvidí, zda se celý projekt spustí na ostro. Pan ministr by měl jasně říci, kolik bude toto plošné testování stát a jaký bude jeho přínos. Může se totiž stát, že Josef Dobeš rozhází další finanční prostředky svého resortu, aby jeho nástupce ve funkci projekt označil za nevhodný a zcela jej zrušil. Zkušenosti ze zahraničí totiž ukazují, že toto testování – pokud je kritériem hodnocení školy z hlediska kvality – je pro samotné žáky nevhodné. Učitelé totiž dávají při výuce důraz na testované předměty, a to na úkor těch ostatních, ač určitě ne méně důležitých. Po zkušenostech s manažerským vedením resortu školství Josefem Dobešem nejsem přesvědčen, že je schopen toto testování nastavit správně. Ještě horší je to s jeho nový nápadem, že jeden neúspěch u testu rozhodne o další budoucnosti dítěte. Josef Dobeš by totiž nejraději testoval už v mateřské škole.
Netvrdil jste náhodou pane ministře, že testování žáků v pátých a devátých třídách má být vodítkem pro školy, aby věděly, kde je zapotřebí ve výuce přidat?
Pokud ministr tvrdí, že chce pracovat ve prospěch žáků, studentů, učitelů a rodičů, pak jej tedy vyzývám, aby své „hokuspokusy“ na českých žácích a studentech konzultoval jak s odborníky, tak s opozicí.
Marcel Chládek, stínový ministr školství za ČSSD