03.04.2010 15:02:00
Co říkají motoristé na elektronické viněty?
Motoristům je zřejmě jedno, že se zavádí výkonové zpoplatnění osobních vozidel.
Jak se tento ,,tunel" do veřejných financí zdůvodňuje? Prý je správné nahradit časové zpoplatnění (dálniční známku) zpoplatněním výkonovým! Ale proč? Na to politici neodpovídají. Museli by přiznat, že žádný rozumný důvod neexistuje! Alespoň ne z pohledu motoristy a nebo veřejných financí. Z pohledu firem, ke kterým ony miliardy potečou, jistě ano! Jediné, co obvykle zastánci této zrůdnosti řeknou je, že výkonové zpoplatnění je spravedlivější. Kdo více ujede, více zaplatí! A také už máme výkonově zpoplatněny náklaďáky, tak proč ne osobáky? To je sice pravda, ale ne celá. Vždyť kdo více ujede, ten spotřebuje více paliva a v jeho ceně zaplatí víc na daních, ze kterých jde část právě do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). A srovnání s nákladními automobily je úplně mimo! Nákladní automobily silnice skutečně opotřebovávají. Na rozdíl od osobních, jejichž podíl na opotřebení vozovky je zanedbatelný! To je dáno fyzikálními zákony, které nezmění ani Poslanecká sněmovna.
Když budete na politiky více naléhat, možná vám řeknou, že výkonové zpoplatnění bude výnosnější a tak zaplatí ony výše zmíněné miliardy a ještě zbude víc pro SFDI. Jednak se tomu nedá věřit a hlavně, pokud se stát rozhodne dostat z nás motoristů více peněz, má k tomu jiné a především levné možnosti. Může zvýšit zdanění pohonných hmot. A nebude to znamenat ani korunu nákladů navíc. Může zvýšit cenu dálniční známky a zase to nebude nic stát. Může místo dálniční známky zavést známku povinnou pro každé vozidlo, které vyjede na silnici. A může udělat řadu dalších kroků, kterými z nás dostane více peněz určených jen a jen pro SFDI. Neměli bychom z toho radost, možná by to dokonce někoho donutilo nemít auto. Ale vědomí, že ty peníze, které zaplatíme se nám vrátí v lepších silnicích, by snad bylo dostatečnou náplastí na tu bolístku.
Možná někdo použije i argument, že v některých zemích již taková forma zpoplatnění již existuje. Je to pravda, ale současně také další důvod, proč zůstat u časového zpoplatnění. Vzpomeňme si na vývoj mobilních telefonů! Dnes se s jedním telefonem můžeme pohybovat po celé Evropě a bez problémů se dovoláme. Dá se očekávat, že stejným vývojem projdou palubní jednotky (viněty). Až budeme vědět, že viněta, která nám dovolí použít placenou dálnici v Česku je současně schopná stejně posloužit kdekoliv v Evropě, pak to bude jiná situace. A není vyloučeno, že ani žádná zvláštní palubní jednotka nebude potřeba, protože bude součástí vybavení vozidla od výrobce.
Elektronická viněta je obludně velká obdoba pražské opencard! A to ta tolik kritizovaná opencard je pro cestující opravdu přínosem. Jenže přínosy je vždy třeba porovnávat s náklady! A takové porovnání vychází špatně u opencard a u elektronické viněty se zřejmě nikdo neptá. Hlavně ji rychle zaveďme! Škody na veřejných financích se budou sčítat až za několik let!
Jaromír Schling
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout