Ostravské tramvaje jezdí na kolejích, které jsou součástí pozemní komunikace, rychlostí 50 km/h. Šedesátikilometrovou rychlostí se pohybují na samostatných tramvajových drahách. Dopravní podnik vypsal soutěž na projekty, které tramvajovou dopravu zrychlí. Osmdesátkou mohou tramvaje jezdit jen na samostatných drahách, které jsou dostatečně dlouhé – podmínkou je dostatečná vzdálenost mezi zastávkami. Zrychlení se zatím týká čtyř úseků: Zárubek – Hranečník, vodárna Nová Ves – Zahrádky, Dolní Vítkovice – Jeremenko, Kotase – Jiříkovského. Kromě toho Dopravní podnik Ostrava připravuje zrychlení průjezdu tramvají přes křižovatky a výhybky.
„Nyní soutěžíme projektanty. Práce na zrychlení čtyř tratí začnou příští rok a odhaduji, že všechny úpravy, které se budou dělat postupně, dokončíme do dvou let," řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Pro pohodlné a bezpečné cestování zavádí ostravský dopravní podnik nízkopodlažní tramvaje, vozy vybavuje kamerami, umožňuje placení jízdného ve svých vozech platebními kartami, černé pasažéry a problémové cestující nepouštějí do vozů asistenti přepravy, cestující mají k dispozici wi-fi a mohou využívat aplikaci mojeDPO, která umožňuje nákup jízdenek, vyhledávání spojů, zobrazení spojů v reálním čase.
„Těší mne, že Dopravní podnik Ostrava kontinuálně pokračuje ve zlepšování služeb pro cestující a buduje si postavení nejmodernějšího městského dopravce v České republice. Že to náš dopravní podnik s novinkami umí, dokládá třeba průlomový a velmi úspěšný způsob platby kartou s optimalizací tarifu přímo ve vozidlech, který jsme zavedli jako první v Česku a po Londýnu druzí v Evropě,“ uvedl primátor Tomáš Macura.