máme tady bod s názvem Informace vlády o průběhu očkování. Premiér Andrej Babiš a ministr zdravotnictví Jan Blatný představili minulý týden registrační systém a strategii očkování. Tento materiál přichází jednak v časovém skluzu a je také závislý na dostupnosti očkovacích látek pro definované skupiny obyvatelstva a s cílem proočkování minimálně 70 % celkové populace.
Podle první fáze má být prováděno v souladu se stanovenou prioritizací nejrizikovějších skupin, tedy skupina seniorů 80+, senioři v zařízeních pobytových sociálních služeb a personál a ně pečující, klienti v domovech pro osoby se zdravotním postižením a odlehčovacích služeb a zdravotníci přednostně poskytující péči pacientům s Covidem. Schéma je komplikované a pro běžné důchodce bez znalosti internetu těžko pochopitelné. Navíc sytém po uvedení do provozu dne 15. ledna v 8 hodin po 90 minutách zkolaboval. Občané v rizikových skupinách, kteří očkování chtějí, by měli být naočkování rychle, bezpečně a měli by mít možnost výběru.
Trváme na dobrovolnosti, to chci zdůraznit. Hnutí SPD tady od počátku prosazuje dobrovolnost a odmítáme diskriminaci lidí, kteří se nechtějí nechat očkovat. Pokud je ale kvůli Evropské unii vakcín nedostatek a nevíme, kolik a jakých druhů jich budeme v následujících měsících mít, je logistika a metodika vládní strategie očkování na vodě. K tomu je zároveň potřebný dostatek vakcinačního materiálu - mám na mysli jehly, stříkačky - a zejména kapacit na provádění vakcinací. Ty však ve všech krajích a státních zdravotnických zařízeních nejsou.
SPD navrhuje, aby klíčovou roli hráli zejména praktičtí lékaři - ti znají své pacienty, mají podmínky pro očkování. Nikoliv vládou vytváření nějakých alternativních paralelních registračních způsobů, když údaje o svých pojištěncích mají například i zdravotní pojišťovny. Chtěl jsem za nás zdůraznit, že pozice hnutí SPD je, že očkování musí být dobrovolné. Dále trváme na tom, aby nedocházelo k diskriminaci občanů, kteří se nechtějí nechat očkovat. A ti občané, kteří se chtějí nechat dobrovolně očkovat, tak by jim to měla vláda umožnit rychle, bezpečně, aby si mohli vybrat. Což není neplněno.
Rád bych ještě zmínil také situaci kolem podpory, podpory firem, podpory živnostníků a jejich zaměstnanců. Vláda musí podle našeho názoru volit jednoduché a rychlé metody podpory živnostníků a podnikatelů postižených opatřeními vlády, jelikož nezaměstnanost stoupá. Ale to jsme očekávali už před půl, tři čtvrtě rokem - vláda se nepřipravila - a firmy krachují.
Taková podpora živnostníkům, firmám a zaměstnancům by měla být taková podpora, která když podpoříme firmy, tak to v důsledku podpoří i jejich zaměstnance. Podpora by měla být stanovena bez zbytečné byrokracie a s využitím údajů, které má stát k dispozici. Platí, že kdo rychle pomáhá, dvakrát pomáhá. Například je možné stanovit pomoc procentuálním podílem, například 60 až 70 % z rozdílu výše tržeb vykázaných v daňovém přiznání za roky 2019 a 2020.
Tento model je aplikován ve vyspělých západních zemích. Jde o rychlou a snadno kontrolovatelnou metodu, která bude správně preferovat podnikatele vykazující a zdaňující své příjmy. Jde o metodu, která pokryje fixní náklady, nikoliv zisky. Je to metoda, která je jasná, transparentní a dá se aplikovat i podle oboru činnosti. Protože někdy je ziskovost větší, nebo náklady jsou větší, ziskovost větší, ale ta čísla má finanční úřad, všechny je má k dispozici. Takže i ten komplikovaný systém podpory je také jeden z velkých problémů, proč finálně ta podpora dostatečně nezasahuje všechny potřebné skupiny občanů.
Děkuji za pozornost.