ýsledkem dlouhého uzavření škol bylo na jaře i deset tisíc žáků základních škol, kteří se ocitli zcela mimo vzdělávací systém. V květnu o tom informovala Česká školní inspekce. Zatímco většina ostatních zemí školy vloni na podzim otevřela a zůstalo to tak až do konce roku, Česká republika přešla na distanční výuku v podstatné části celého školního roku.
Celá řada států se také na rozdíl od Česka řídila podle epidemické situace v jednotlivých regionech. Distanční vzdělávání a jeho pojetí prohloubilo rozdíly v úrovni znalostí mezi žáky podle způsobů jejich rodinného zázemí a také v rozdílném přístupu jejich rodičů. Znalosti žáků nejsou v žádném případě na stejné úrovni jako v době, kdy probíhala klasická prezenční výuka a škody na vzdělávání dětí se podle renomovaných pedagogů budou dohánět nejméně rok.
Kvalitní vzdělávací systém a efektivní podpora vědy jsou zásadním strategickým cílem SPD. Systém vzdělání musí vytvářet předpoklady pro úspěšné pracovní a osobní uplatnění občana země. Školy musí respektovat práva dětí, zájem rodičů, ale také vytvářet řád a systém, který umožní dosáhnout dobrých výsledků. A i v době pandemie je nutné ve výuce pokračovat tím nejlepším způsobem. Proto odmítáme plošné testování dětí, které má probíhat v termínech 1., 6. a 9. září. Požadujeme také návrat všech dětí do škol, a to bez podmínek!