Poslanecký klub hnutí Úsvit přímé demokracie schválil návrh paragrafového znění zákona o péči řádného hospodáře u svěřeného majetku veřejnoprávních korporací, který konečně zakotví povinnost všech, kdo hospodaří s veřejným majetkem, starat se o něj tak jak tomu už dnes je u jednatelů soukromých společností a u starostů.
Ti, kdo hospodaří s veřejným majetkem, budou moci být v případě pochybení stíhaní za trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku.
Veřejnost a média si totiž dodnes neuvědomují zásadní fakt, že veřejné činitele - s výjimkou starostů - nelze stíhat za tento trestný čin a to proto, že k jeho kvalifikaci je třeba, aby daná osoba porušila zákonnou povinnost, A protože naši ministři nebo hejtmani žádnou zákonem danou povinnost pečovat o svěřený majetek s péčí řádného hospodáře nemají, pak mohou hospodařit tak, jak hospodaří.
Pokud dodrží v současnosti zákon o veřejných zakázkách, mohou například nakupovat předražené nebo zbytečné služby, aniž by za to mohli být nějak postižení.
V praxi se to dnes projevuje tím, že za stejný materiál či služby, platí ministerstva často diametrálně odlišné částky.
A nejvyšší kontrolní úřad může kontrolovat a sepisovat zprávy o zbytečných výdajích donekonečna, protože v praxi pro viníky neexistuje postih.
Návrh zákona podáme k projednaní Poslanecké sněmovně v nejbližším možném termínu.
Dalším bodem jednání dnes byl nový občanský zákoník, který má platit od nového roku 2014.
Po konzultacích s odborníky i s partnery jiných stran jsme dospěli k závěru, že nejlepší řešení by bylo odložení jeho účinnosti o rok, a v průběhu roku sestavit tým expertů a zástupců stran a spolu s nimi tento paskvil opravili do podoby, která způsobí co nejmenší škody.
Tento týden v pátek máme na naší žádost schůzku s premiérem Jiřím Rusnokem za přítomnosti ministryně spravedlnosti Marie Benešové, kde jim navrhneme, aby vláda požádala Poslaneckou sněmovnu o odklad data účinnosti občanského zákoníku o rok tak, aby začal platit až od roku 2015. O tomto návrhu jsme již jednali s Andrejem Babišem a Vojtěchem Filipem a ti také souhlasí s tím, že bychom měli začít tuto diskusi o odložení platnosti zákoníku o rok. V tomto smyslu hnutí Úsvit osloví i další strany ve Sněmovně a požádá je o podporu.
Společně s odložením účinnosti občanského zákoníku navrhujeme pozastavit účinnost také všech souvisejících zákonů a předpisů. Cílem není zákoník zrušit, ale to co je prospěšné ponechat a to co je nesmyslné a zatěžující opravit.
Proti stávající podobě protestuje jak akademická obec, tak právníci z praxe a to shodně advokáti i soudci.
Pro nás laiky je zásadní to, že nový občanský kodex je neskonale složitý, a nesrozumitelný - znamená v praxi to, že dovolání se práva bude pro občany daleko složitější a dražší. Novému kodexu nerozumí sami právníci a soudci a samozřejmě chybí jakákoli judikatura - což znamená, že v mnohých oblastech končí jakákoli předvídatelnost práva.
Jako největší problémy nového kodexu definovala např. skupina vysokoškolských učitelů na brněnské právnické fakultě a soudců Nejvyššího soudu:
nemodernost návrhu, zásadní diskontinuitu se stávajícím právním řádem, špatnou koncepci vazeb na veřejné právo a absenci odpovídající procesní úpravy.
Další výhrady vyslovila například soudkyně Tribunálu Soudního dvora Evropské unie Irena Pelikánová - mezi ně patří to, žetato změna českého soukromého práva přinese občanům a podnikatelům velké náklady a problémy, zákon je špatně kompatibilní s evropskými trendy a kodex není dostatečně vnitřně jednotný.
Podle odborníků je na zákoně zjevná nezkušenost autorů s legislativní prací, autoři zákona viditelně více ustupovali tlakům politickým než odborně právnickým.
V praxi bychom to viděli tak, že vláda by mohla navrhnout zmíněné odložení účinnosti příslušných zákonů o rok a sněmovna by je mohla ve zkráceném řízení odsouhlasit tak, aby pan prezident stihl odložení podepsat do konce letošního roku.
S tímto návrhem jdu v pátek odpoledne za premiérem, s kterým jsme si za tímto účelem domluvili schůzku.
Toto řešení je reálné a to vzhledem k tomu, že tu panuje všeobecná odborná shoda, že stávající zákon je špatně napsaný a tento názor sdílí i drtivá většina poltického spektra - tedy zřejmě všichni krom části ODS.
Samozřejmě odložením účinnosti se z právního pohledu nic neděje - platí dál stávající občanský nebo obchodní zákoník a další související předpisy.
Cílem našeho snažení je, aby nejen nový občanský zákoník, ale i všechny další zákony byly maximálně srozumitelné i pro občany.
Chceme nastartovat přesně opačný trend, než tu zavedla právnická lobby pana Pospíšila - to co tady exministr Pospíšil zavedl je, že právo se stále více zapleveluje a komplikuje tak, aby bylo co nejméně srozumitelné pro normálního člověka.
Srozumitelné zákony, lze totiž i snadno dodržovat, uplatňovat a vymáhat. Každý normální občan by měl mít možnost se v zákonech zorientovat sám.
Zákony jsou tu totiž pro lidi, ne pouze pro právníky a jejich různé účelové kličkování. Pokud je v zákonech a právu zmatek, slouží to jen chaosu, nekalým praktikám a gaunerům, kteří z chaosu profitují.