Aktuální státní rozpočet předložený na dnešní vládu se spíše podobá hře s virtuálními čísly a experimentu Miroslava Kalouska na ekonomické fyzičce státu, nemluvě o plátcích daní, kteří nemohou své účty a daňové platby přenést do ciziny.
Věci veřejné upozorňují na celou řadu nesrovnalostí v návrhu vlády jak naplnit státní pokladnu a sestavit vyrovnaný státní rozpočet. Mezi největší přehmaty patří:
1.
Zvýšení
DPH na 15% a 21%
Jediným reálným dopadem zvýšení daní bude nižší příjem, neboť navýšení DPH
povede k ještě většímu snížení výdajů českých domácností. Jen za poslední
rok poklesly tyto výdaje o více jak 2,2%. Naopak se výrazně zvýšily úspory, ne
však úspory pro budoucí investice, nýbrž šetrnost z důvodu strachu a
nejistoty. Naspořené částky se zvedly o neuvěřitelných 100% ze 100 na 200
miliard korun. Až se mi chce s povzdechem říci: Strašíš – Nevybereš!
Jediným, kdo na situaci profituje jsou bankovní domy a inflace!
Stejně tak narůstá vynucené utrácení za hranicemi, dnes už i u běžných a základních nákupů a tankování pohonných hmot.
Rovněž připomínám, že narůstá vývoz
účetnictví a daňových výnosů do zahraničí, v současnosti i na úrovni
středně velkých firem.
Významný deficit ve státní kase je způsoben i setrvalým nevýběrem daní. Resort
financí v čele s Miroslavem Kalouskem adekvátně nevybírá daně a bez
jasného klíče a vysvětlení i řadu daňových nedoplatků odpouští. V letech
2007-2011 nebylo na daních vybráno půl bilionu korun, což pro představu představuje
polovinu stávajícího rozpočtu ČR. V přepočtu se jedná o částku 50 000,-korun
na každého obyvatele, včetně seniorů a kojenců. Dalších 42 miliard bylo
odpuštěno v posledních dvou letech.
2.
Spotřební
daň na naftu
Jak vyplývá z poslaneckého návrhu VV, české ekonomice by pomohlo snížit
spotřební daň na naftu alespoň o 2 Kč. Z údajů Ministerstva financí je
patrné, že stát letos přijde o 3,2 miliardy právě díky zvýšené spotřební dani. Přitom
se stačí podívat například do Francie, kde snížení daně z pohonných hmot
významně zvýšilo státní příjem a pomáhá francouzským firmám. Naše opatření,
které budeme předkládat do sněmovny, zlepší podmínky pro podnikání a zlevní
komodity, včetně potravin.
3.
Umělé
navyšování kapitol VPS a státního dluhu
Z údajů uvedených v závěrečné zprávě Ministerstva financí vyplývá, že účty
vykazují značné přebytky – za rok 2009 částku 19 miliard; za rok 2010 částku 53
miliard a v roce 2011 to byl opět vysoký přebytek ve výši 48 miliard. Je
patrné, že Miroslav Kalousek úmyslně navyšuje některé vybrané položky rozpočtu,
aby zakryl svou neschopnost zajistit dostatečné příjmy do státní pokladny například
zmíněným nevýběrem daní. Pro rok 2013 se
dostáváme na dalších 20 miliard, které jsou záměrně virtuálně navyšovány ve
zmíněných kapitolách rozpočtu..
4.
Navýšení
výdajů na státní zaměstnance
Je zcela absurdní navyšovat položku platy úředníků o více jak 1,2 miliardy
korun. Rozšiřovat aparát o 1 000 úředníků v době ekonomické recese,
jak plánuje ministr Kalousek, je vůči daňovým poplatníkům nezodpovědnost. Nemluvě
o tom, že tento návrh jde proti Programovému prohlášení vlády. Jednoznačně ho
odmítáme, nectí program VV.
Argument ministra financí Kalouska, že se jedná o úředníky potřebné ke kontrole dotačních programů EU, je přinejmenším úsměvný. Ministr tím pouze přiznává, že jeho kontrola dlouhodobě nefunguje. Kontrolu měl začít řešit mnohem dříve a nikoliv až po celé řadě podezření a kauz z nekalého čerpání dotací. Navíc tato položka státního rozpočtu by měla jít na úkor jednotlivých ministerských resortů, ne zatěžovat už tak napjatý státní rozpočet.
5.
Navýšení
kapitoly Ministerstva vnitra o 1,6 miliardy korun
Je s podivem, že donedávna bylo třeba propouštět tisíce policistů,
osekávat náklady, snižovat rozpočty. Zvláště v čase, kdy resort vedl Radek
John. Ve chvíli, kdy ministr Kubice bez námitek „spolupracuje“, získává pro
svůj rezort o půl druhé miliardy více. Dalo by se spekulovat a hledat návaznost
na snahu odstranit policejního prezidenta. Obdobnou situaci nalezneme i u
dalších dvou resortů, donedávná odbojných.
6.
Navýšení
výdajů Ministerstva školství o 6,224 miliard
Je chvályhodné, že vláda našla v rozpočtu možnost, jak přidat právě do
tohoto resortu. Školství to opravdu potřebuje. Nicméně opět zde vzniká otázka,
proč až nyní. Vždyť požadavek o zvýšení financí byl právě důvod k odchodu
Josefa Dobeše z vedení resortu. Po krátkém čase je vše jinak.
7.
Navýšení
kapitoly Ministerstva spravedlnosti o 1,189 miliard
Jak je možné, že před doslova několika týdny byl odvolán ministr Pospíšil, pro údajnou
neschopnost udržení rozpočtu, v situaci, když žádal o navýšení,
v porovnání s navrhovanou částkou, o pouhých 700 tisíc korun. Že by
opět náhoda?
Ve státním rozpočtu se objevují i hrubé chyby. Typickou ukázkou budiž případ:
8.
Zrušení
podpory na zelenou naftu
Správa k návrhu zákona má hrubé nedostatky a především matematické
nesrovnalosti, které však mohou mít dopad na státní rozpočet ve výši 1
miliardy. Zpráva uvádí, že vládou navrhovaná opatření by měla obohatit státní
pokladnu o 1,5 miliardy korun zrušením zelené nafty. V souhrnném součtu
však celkové daňové příjmy činí pouze 400 milionů korun. Kde se tedy stala
chyba? Vkrádá se otázka, kam přijde ona 1,1 miliardy plánovaná
z navrhovaných opatření?
Předmětem naší tiskové konference není spekulace o navyšování
jednotlivých resortů poté, co byli nepohodlní či neposlušní ministři odvoláni a
na jejich místo nastoupili jiní, více poslušní.
Přístup vlády k financování naší země je však dlouhodobě zcela
neudržitelný a ve výsledku sebevražedný. Věci veřejné proto podaly pozměňovací
návrhy, jejichž cílem je stabilizace a následné nastartování české ekonomiky,
skrze zachování stávajících sazeb DPH ve výši 14 a 20 %, zlepšení podmínek a
jistot pro malé a střední podnikatele v podobě odložení platby DPH až po
proplacení faktury a snížení spotřební daně na naftu.
Neméně důležitým bodem je i skutečné tažení proti šedé ekonomice a neopodstatněným daňovým výjimkám. Budeme prosazovat přijetí zákona na majetková přiznání stejně jako zákona na zrušení anonymních akcií. Věříme, že naše návrhy podané do sněmovny podpoří řada dalších poslanců nehledě na stranický trikot, neboť navrhovaná prorůstová opatření jsou aktivním krokem ke stabilizaci českého trhu stejně jako k zamezení šedé ekonomiky. A ta nezná pravolevé dělení.
Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE