Já vás můžu uklidnit, nebudu mluvit dlouho. Na rozdíl od pana kolegy Miholy, který je absolventem pedagogické fakulty, já jsem absolventem odborné přírodovědecké fakulty. K poslankyni Milkové. Já si myslím, že se tady nejedná o spor koalice opozice. Tady se - a za náš klub mohu říct, že my tady ten návrh podporujeme a podpoříme ho. Já mám spíš pocit, že tady se jedná o spor mezi odbornými fakultami a absolventy pedagogických fakult, kteří samozřejmě hájí ty svoje domovské fakulty a obávají se toho, že do toho školství se dostanou lidi možná schopnější, než to, co oni produkují.
A použiji přímo citaci kolegy Miholy - vzhledem ke své odbornosti. Já jsem univerzitní profesor. Nepočítal jsem tedy, jak dlouho učím, ale učím i budoucí středoškolské učitele. Teď v tomhle semestru tam mám, myslím, šestnáct středoškolských učitelů chemie, které budu učit. Budu je učit to, jak mají učit na střední škole. A světe div se, přestože my máme hodnocení přednášek a já tam mám hodnocení přednášek jedna, jedna celá dva, většinou, tak já nesmím učit na střední škole.
V tuto chvíli já, přestože učím učitele. Učím je, jak mají učit studenty na střední škole, tak kdybych šel na střední školu, tak vzhledem k současnému zákonu já prostě, samozřejmě na nějakou výjimku mě ten ředitel může vzít, ale nevezme. Díky tomu zákonu - já musím uvést, pan kolega Mihola tady říkal plno nepravd nebo zavádějících informací. On tu mluvil o základním školství. Ten zákon se netýká základního školství. Ten se týká pouze středního školství odborného, odborných předmětů.
Zmiňoval tady bakalářské studium, že by učitelé končili už po bakalářském studiu. O tom se v tom zákoně samozřejmě vůbec nejedná. Já musím říct, že pokud ten zákon - a mám tedy k Ministerstvu školství několik výhrad nebo doporučení. Samozřejmě ve chvíli, kdy ten zákon vejde v platnost, tak já budu moct jít učit na střední školu. A díky tomu, že dneska se peníze dávají hlavně do regionálního školství a ne do vysokého školství - a já to panu ministrovi připomínám kdykoliv můžu, tak se v roce 2001 (2021) stane to, že univerzitní profesor na naší univerzitě nebo na naší fakultě bude mít nižší plat, než průměrný plat v regionálním školství, takže samozřejmě se mi může stát, že lidé od nás začnou chodit - a díky tomuto zákonu jim to bude umožněno - začnou chodit učit na střední školy, dodělají si do tří let pedagogické minimum a budou učit na středních školách.
Nám se to děje, nám se to děje u studentů, že ti studenti si během studia udělají pedagogické minimum to DPS - doplňkové pedagogické studium, a místo toho, aby u nás zůstávali, tak chodí učit na základní školy. Takže to je moje vyjádření podpory tomuto zákonu. Je tam jedna věc, se kterou nesouhlasím. A to je to DVP - další vzdělávání pedagogických pracovníků. Pan ministr to tu zmínil, že dneska nebo podle tohoto zákonu už to další vzdělávání pedagogických pracovníků - on to zmiňoval i kolega Rais, už nebude muset být akreditované Ministerstvem školství. Já chápu to, že tam chodilo deset tisíc žádostí ročně, tak je mají prostě poslat zpátky a říct, že je prostě nebudou, že prostě je to nekvalitní. A já se stejně jako kolega Rais obávám toho, že plno institucí nebo různých skupin budou připravovat další vzdělávání pedagogických pracovníků a bude pro ně jenom zisk, budou to dělat jenom kvůli zisku a ne kvůli tomu, aby dále vzdělávali pedagogické pracovníky. A obávám se, že k tomuto to sklouzne.
A mám poslední věc. A to je usnesení Asociace děkanů přírodovědných fakult, které podporuje a vyjadřuje podporu tady tomu zákonu. My jsme se sešli 7. března 2019, to znamená skoro před rokem a vydali jsme usnesení připravované vládní novele zákona o pedagogických pracovnících, kdy Asociace děkanů přírodovědných fakult podporuje vládní návrh změny zákona o pedagogických pracovnících a snahu Ministerstva školství řešit hrozící nedostatek kvalitních učitelů v regionálním školství. A pokud vím, tak podobné usnesení nebo podobné závěry má i Asociace děkanů filozofických fakult, takže čím jsem začínal, tím i skončím. Vidíte, že to není střet koalice, opozice, ale je to spíš tedy (se smíchem) - a jsme toho svědky i dneska tady - je to spíš střet té odborné části s těmi pedagogickými fakultami.
Děkuji za pozornost.