Hejtman a předseda Komise pro veřejnou správu a legislativu Asociace krajů ČR Martin Netolický patří dlouhodobě mezi kritiky připravované novely stavebního zákona. „Musíme v rámci debat vnímat historický kontext, protože nelze udělat ostrý předěl, ale musíme zajistit kontinuitu. Stavební agenda na obce, města a kraje patří. Po kritice nyní dochází ke změnám v rámci návrhu tak, že úředníci odpovědní za stavební řízení na úrovni obcí nebudou převedeni do nového státního úřadu. Na krajích by však stavební úřad vzniknout měl. Osobně jsem přesvědčený, že stavební právo lze úspěšně změnit bez institucionálních změn. Ty jsou paradoxně vždy nejjednodušší, avšak jednoznačně nejdražší,“ uvedl hejtman Netolický s odkazem na analýzu Ministerstva vnitra, které vyčíslilo jednorázové náklady na zavedení systému až na 32 miliard korun s ročními náklady na provoz až tři miliardy korun.
Ministryně Klára Dostálová v rámci své prezentace pojmenovala základní problémy současného stavu. Mezi ně patří podle ministryně Dostálové roztříštěnost stavebních úřadů, velké množství dotčených orgánů, nedodržování lhůt, soudní přezkumy či vyjadřování dotčené veřejnosti v každém dílčím kroku. „Velkým problémem počet jednohlavých stavebních úřadů, kde není možná jakákoliv zastupitelnost v případě dovolené či nemocni. Těch je v tuto chvíli až 17 procent,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl připomněl stanovisko této organizace, které spočívá v tom, že agenda stavebního práva se nesmí vzdálit od občana, avšak reforma jako taková je nezbytná, protože je nutné stavební řízení zjednodušit a zrychlit. „Náš svaz se snaží být po celou dobu konstruktivní, protože si uvědomujeme nezbytnost reformy. Spojený model prokázal svou funkčnost a jakákoliv změna vytváří neskutečné komplikace a riziko. V první fázi je řešením integrace dotčených orgánů tak, aby stavební úřad obdržel jedno koordinované stanovisko všech dotčených orgánů, což by samozřejmě celý proces usnadnilo,“ uvedl Lukl.