jako klub Pirátů jsme jasně deklarovali, že tento vládní návrh podpoříme a jsme vlastně rádi, že vláda více méně aplikuje náš návrh, který jsme předkládali Ministerstvu financí již minulý týden v pondělí dopisem pana kolegy Ferjenčíka, a následně ho i kolegové předkládali na rozpočtovém výboru. S technickým konceptem samozřejmě souhlasíme, jak jsem zmínil, tedy že budou OSVČ osvobozeni po dobu šesti měsíců od placení záloh do výše minimálních záloh, a následně při ročním vyúčtování po podání přehledu bude na ně nahlíženo, jako by zmíněné zálohy uhradili. Nicméně výpadek financí pro zdravotní systém bude masivní a odhadujeme ho na částku kolem 8,5 miliardy, to zde zmínil i pan ministr a před chvílí i pan poslanec Stanjura.
A v okamžiku, kdy tedy říkáme to A, tak je zapotřebí říci i to B, tedy jakým způsobem budeme kompenzovat rozpočet zdravotnictví. Nicméně v systému se kromě pozměňovacího návrhu pana předsedy Stanjury objevil, tuším, ještě jeden technicky odlišný, ale o rozpočtu, takže možnosti na stole jsou. Třetí varianta z dílny vlády zde bohužel není, takže očekávám, že vláda doporučí hlasovat pro jeden z těchto dvou mechanismů.
Dále bych rád posléze v podrobné rozpravě načetl pozměňovací návrh, který rozšiřuje vládní novelu o další skupinu obyvatel, a to jsou osoby bez zdanitelných příjmů. Přestože se jedná o skupinu, která není zcela homogenní, navrhujeme, aby za období březen až srpen 2020 tyto osoby taktéž neplatily pojistné. Uvědomme si, prosím, že se jedná hlavně o osoby pracující na dohodu o provedení práce, které by si tak nově účelově mohly začít zařizovat živnostenský list, a to určitě není za současné situace žádoucí.
Zároveň mi dovolte, abych využil bod, týkajíc se platby zdravotního pojištění k otevření tématu, které s tím sice nesouvisí přímo, ale považujeme za důležité, aby zde dnes také zaznělo. V současné době se jasně ukazuje, že vývoj nových léčiv proti COVID-19 je náročnou disciplínou, a tak se zkouší antivirotika, která by zabrala i proti jiným virům. Remdesivir zatím vypadá jako nejvhodnější lék, další varianty různých léčiv se nyní zkoušejí v laboratořích farmaceutických firem. Ale např. u Remdesiviru už dochází k omezení přístupu, i u dalších léků se můžeme setkat s tím, že výrobce nebude stíhat dodávat na náš trh potřebné množství. A protože je léčivo patentově chráněno, tak jiný výrobce na území Evropské unie, který by například potřebnou kapacitu měl, jej však vyrobit nesmí.
Patentová ochrana léčiv je na jednu stranu jistým garantem stability farmaceutického průmyslu ve smyslu zaplacení samotného vývoje léčiva, na druhou stranu je zároveň někdy i brzdou dostupné léčby. O to horší, pokud se pohybujeme u takovýchto krizí a mnoho zemí má vyhlášen nouzový stav. V nouzovém stavu by tak například Evropská unie mohla zavést povinné poskytnutí licence v rámci mimořádné situace i na léčiva, dosud chráněná patenty. Nucená licence by se vztahovala na výrobce, který je držitelem patentu a nechce či nemůže do Evropské unie daný inovativní léčivý přípravek dovážet, nebo jej nabízí za vysoce nepřiměřenou cenu.
Proto bych si posléze dovolil navrhnout v podrobné rozpravě následující usnesení, tedy že Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby v Radě EU iniciovala jednání o omezení platnosti patentů výroby léčiv v případě nouzových stavů.
Děkuji.