Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, já chci jednak poděkovat za slovo, jednak mi dovolte vám ještě poděkovat za zařazení tohoto bodu.
Chtěl bych říci, že vám předkládám k projednání a ke schválení návrh na vyslovení souhlasu s pobytem vojenských zdravotníků členských států NATO a EU za účelem zvládání pandemie onemocnění covid-19.
Materiál schválila vláda dne 22. října, následně byl materiál projednán výborem pro obranu Poslanecké sněmovny, který svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně, aby s ním vyslovila souhlas. Dále 27. října projednala tento materiál sněmovna a schválila. Dnešního dne byl tento materiál projednán na výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost, který rovněž svým usnesením doporučil Senátu tento materiál projednat.
Chtěl bych říci, že se jedná o reakci na naléhavou potřebu našeho zdravotního systému. Čeští zdravotníci jsou často přetíženi a vydávají se ze všech sil, aby se situaci podařilo zvládnout. Působení zahraničních zdravotníků bude představovat cennou pomoc a ulehčení v každodenním nasazení českého zdravotnického personálu. Máme nabídku zatím na pomoc 28 lékařů a zdravotníků ze Spojených států. Jednáme o možném vyslání zdravotníků s Německem a rozbíhají se další jednání s členskými státy NATO a EU. A to jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni obou organizací.
Zahraniční vojenští zdravotníci budou v České republice poskytovat pouze a jen zdravotní péči pod dohledem českých zdravotníků a beze zbraně. Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o čistě zdravotnickou pomoc našim lékařům a sestrám od našich spojenců, což beru za velký projev pomoci a solidarity. Může se jednat jak o jednotlivé zdravotníky, tak o skupiny či týmy vojenských zdravotníků. Navrhuje se souhlasit s pobytem vojenských zdravotníků se zemí NATO a EU v celkovém počtu do 300 osob a za účelem zvládání pandemie covid-19, a to na dobu do 90 dnů od schválení.
Chtěl bych ještě zdůraznit, že to číslo do 300 osob nevzniklo na ministerstvu obrany, ale bylo vygenerováno v rámci spolupráce s dalšími resorty, především s ministerstvem zdravotnictví, které má nejlepší přehled o potřebách českého zdravotního systému. Co se týká těch 90 dnů, tak to je maximální možná doba. Chtěl bych říct, že ne všechny týmy tady budou 90 dnů, protože taktéž se musí držet své legislativy. To znamená, že jednotlivé skupiny, týmy, jednotlivci v průběhu těch 90 dnů budou v České republice v rámci zdravotního systému, řekněme, rotovat.
Co se týká nákladů spojených s pobytem vojenských zdravotníků, tak tyto by hradily vysílající země ve spolupráci s ministerstvem obrany. V případě, kde nebudou stačit kapacity ministerstva obrany, doprava, ubytování, stravování a další, tak nám pomůže, máme předjednáno s ministerstvem vnitra.
Ještě na závěr mi dovolte poděkovat nejenom vám, ale i dalším zástupcům resortů, jako je ministerstvo zahraničních věcí a další, kteří se samozřejmě na tom podíleli, ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo vnitra, včetně ministerstva spravedlnosti. Protože některým se může zdát, že tento způsob, který jsme zvolili, je příliš komplikovaný, že to mohlo být uděláno efektivněji nebo méně složitým systémem. Zde bych chtěl říct, že není pravdou. V rámci mezinárodního práva jsme projednali všechny možnosti a museli jsme zohlednit, řekněme, i některé konsekvence právního řádu daných zemí, odkud by ta pomoc mohla přicházet. A zde zvolený systém je ten nejrychlejší a nejefektivnější, který jsme tady mohli momentálně zvolit. Chci říct nade vší pochybnost, že je naprosto v souladu s článkem 43 Ústavy ČR. Děkuji vám za pozornost a za případnou podporu tohoto materiálu.