Ačkoli veřejnou debatu o posledním vývoji na úrovni nejvyšších orgánů Evropské unie ovládlo téma vyjednávání o novém dlouhodobém unijním rozpočtu a speciálním Fondu obnovy, kdy Maďarsko a Polsko až tento týden na poslední chvíli stáhly své veto motivované odporem k vrchnostenského zasahování Evropské komise do vyplácení fianančních prostředků členským státům z politických důvodů, odehrály se na půdě Evropské unie i jiné události, jejichž dopad na životy evropských občanů může být v průběhu příštích let srovnatelně významný.
Bruselský akční plán
První z nich je oficiální
uveřejnění Evropského akčního plánu
pro demokracii z dílny místopředsedkyně Evropské komise Věry Jourové.
Formálně se jedná o tzv. Sdělení
Evropské komise, tedy o deklaratorní a zatím právně nezávazný dokument, který
ovšem dobře odhaluje záměry unijní exekutivy v blízké budoucnosti. A není
to příjemné
a pozitivní čtení.
Jde de facto o soubor nástrojů, kterými se
Evropská komise snaží
do budoucna v prostoru členských států upevnit a pojistit podporu stále
tvrdší a těsnější evropské integraci a všemožně potírat veškeré názory, které
jsou k tomuto směřování oponentní a kritické. Zaklíná se přitom pojmy,
jako jsou „právní stát“, „vláda práva“, „evropské hodnoty“ či „liberální
demokracie“. Přičemž jde ponejvíce o hesla bez reálného obsahu. O klacek na
kritiky.
Evropská komise chce v členských státech napříště aktivně zasahovat zejména do těchto oblastí:
podpora spravedlivých a svobodných voleb a silné občanské participace
podpora svobodných a nezávislých médií
opatření proti dezinformacím
Když to přeložíme do normálního jazyka, jde o
zesílení nepokrytých zásahů orgánů EU do procesu svobodných voleb a svobody
informací v členských státech. Pod pláštěm líbivých frází se tedy skrývá
špatně převlečená cenzura a touha po manipulaci voleb.
To vše zaštítěno stovkami stran připravovaných akčních plánů, iniciativ a pracovních dokumentů.
Ovládnout sociální sítě
Jde o připravované zásahy do provozu sociálních médií a sociálních sítí, do oblasti politické reklamy.
Komise se chystá v roce 2021 předložit legislativní návrh týkající se „transparentnosti sponzorovaného politického obsahu“. Jinými slovy, půjde o jednoznačné omezení politické soutěže, o podporu jednoho směru politických názorů a ideologií – a o potlačení názorů odlišných, současnému unijnímu mainstreamu nepohodlných.
Sama
Komise přiznává, že cílem tohoto jejího snažení je především ovlivnění voleb do
Evropského parlamentu v roce 2024.
Tak, aby dopadly tím správným, „proevropským“ výsledkem.
V těchto
aktivitách se chce zaměřit na sponzory placeného obsahu
a výrobní a distribuční kanály, včetně online platforem, inzerentů
a subjektů poskytujících politické poradenství.
Máme se skutečně na co těšit…
Omezit politickou a volební soutěž
Komise
taktéž navrhne přezkum právních předpisů o financování evropských politických
stran (sdružení národních politických stran s podobnými programy a
ideologiemi) - s cílem řešit jejich
financování ze zemí mimo EU, revidovat požadavky na audit a posílit vazby mezi
evropským financováním a vnitrostátními kampaněmi. Čili opět jde
o hledání mechanismu, který umožní stíhat a trestat „neposlušné“ politické
strany, které nesouhlasí s vývojem Evropské unie.
Dlouhodobým
cílem Evropské komise je pak i změna samotných pravidel pro volby do Evropského
parlamentu. Má se jednat o zavedení
jednoho celoevropského volebního obvodu, ve kterém by kandidovaly právě nikoli
národní, ale celoevropské politické strany. V každém členském státě by
tedy občané vybírali pouze z omezeného okruhu, všude stejných, jednotných
mezinárodních kandidátních listin.
Jde o naprosté pošlapání národních specifik a suverenity národních států a o
diskriminaci těch národních politických stran, které nejsou organizovány
v žádných nadnárodních stranických strukturách.
Je to další krok k tzv. evropskému superstátu.
A
pověstným hřebíčkem do rakve stále ještě relativně svobodného
a soutěživého systému voleb do Evropského parlamentu by bylo zavedení možnosti
elektronického hlasování. Což návrh Evropského akčního plánu pro demokracii Evropské komise také
obsahuje.
Mějme se tedy na pozoru a
bedlivě sledujme, jak se k tomuto dokumentu v příslušných hlasováních
postaví čeští europoslanci
a česká vláda.