také se s vámi rád vidím poprvé v letošním roce, určitě si to užijeme, vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Pan premiér s paní ministryní se zřejmě rozhodli, že překonají Usaina Bolta v rychlosti, tak obrovskou rychlostí tento zákon doputoval až k nám. Ještě v pátek se jím na jediném čtení zabývala sněmovna. Doputoval sice v rychlosti, ale nezabránilo nám to připravit pozměňovací návrhy s tím, že se vrátím nejprve do léta loňského roku.
V souvislosti se zákonem č. 159/2002, který se tehdy novelizoval, padl senátní návrh, který zaváděl kompenzace pro obce a kraje, spojené s jarní koronavirovou krizí. Po různých peripetiích a podobně neprošla kompenzace pro kraje, tehdy navrhovaná ve výši 500 Kč, s odůvodněním, že kraje jsou jinak sanovány opravami silnic II. a III. tříd, a možná především tím, že tehdejší složení hejtmanů bylo nejednotné. Naproti tomu prošla kompenzace pro obce. Nakonec dosáhla výše 1250 Kč. Pak přišla podzimní krize, my jsme tehdy navrhovali v Senátu, aby za tu podzimní krizi byla kompenzace ve výši 650 Kč na občana a u krajů 300 plus 500 Kč na občana. Těch 300 za podzimní krizi a 500 ještě za jarní, kdy kraje nedostaly nic. Nakonec v Senátu převážilo stanovisko, že aspoň něco bylo přislíbeno, že bude podpořeno stanovisko pro kraje, aspoň ty tři stovky, takže toto stanovisko nakonec převážilo i v Senátu. Bohužel, sněmovna zamítla i těch 300 Kč pro kraje. Čtrnáct krajů pro ně bylo asi málo silné gesto.
Nyní se tady objevila tato novela zákona č. 461/2020. Ta nám poskytuje šanci vrátit do hry zpátky kompenzaci za podzimní krizi plus teď zimní, co novela doplňuje. S tím, že samotná novela, tam ty důsledky nejsou tak silné pro obce ani pro kraje, ale samozřejmě pořád je tu ta podzimní. Proto jsem připravil pozměňovací návrh, který stanovuje kompenzace pro obce ve výši 650 Kč na občana a pro kraje ve výši 300 Kč na občana. Je to přesně ta výše, co jsme určovali tehdy za podzimní krizi, když se zákon schvaloval. A jak to dopadlo, jsem říkal před chvilkou. Tzn. od té doby, jak tato krize pořád pokračuje a přibývá, tak od té doby se to v tomto návrhu nenavýšilo. Takže určitě by to podle mého názoru bylo přijatelné.
Tento návrh jsem včera předložil do ÚPV, tam, jak říkal už pan předseda, poměrem 4 ku 3 ale vyhrál návrh na schválení zákona ve znění předloženém Poslaneckou sněmovnou. Na to jsme ještě reagovali v klubu Starostů a nezávislých tak, že kolegyně Hana Žáková připravila do výboru, který zasedal až od 17 hodin, do hospodářského výboru, pozměňovací návrh takový, že tam částky nejsou určeny pevně, 650 Kč a 300, ale vypočítávají se zpětně podle skutečných daňových ztrát pro obce a pro kraje.
Z pohledu klubu Starostů a nezávislých, kde si myslím, že za kompenzací pro obce a kraje stojíme jednoznačně, je víceméně jedno, který z návrhů bude schválen, protože jsou oba přijatelné, oba jsou podle našeho názoru dobré. Bohužel kolegyně Žáková, to nás mrzelo, neuspěla na hospodářském výboru s návrhem, kde to bylo takto vypočítáno. Takže proto dnes předkládáme oba návrhy s tím, že dnes jste dostali do e-mailu všichni stanovisko Sdružení místních samospráv, Svazu měst a obcí, jednomyslné, to podtrhávám, stanovisko Asociace krajů, která podporují pozměňovací návrh na 650 Kč a 300 s tím, že ovšem pro nás je samozřejmě jako pro klub Starostů a nezávislých stěžejní stanovisko vás, kolegů z jiných klubů.
Já věřím, že k podpoře dojde. Proto v tuto chvíli budeme avizovat dva předkládané návrhy, kolegyně Žáková určitě vystoupí za chvíli, s tím, že pan předseda klubu Holeček už avizoval, že bude chtít před hlasováním, pokud se to tedy dostane, neprojde-li schválení ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou, dohadování předsedů klubů, který z těch dvou návrhů by získal větší podporu. My opravdu ve Starostech a nezávislých jsme připraveni podpořit ten, který získá u vás, u kolegů větší podporu. Pokud by podpora byla stejná, přiložíme oba návrhy, ale pokud by jedna jasně převažovala, tak bychom ten druhý návrh stáhli a všechno soustředili na podporu toho jednoho návrhu. Myslíme si, když to takhle vezmu, že výhoda toho argumentu a návrhu, co předkládá paní kolegyně Žáková, je ta, že tam nikdo nemůže pak říci, že dostaly kraje více nebo méně apod. Takže to to ošetřuje. Zase výhoda mého návrhu je ta, že tam jsou částky jasně stanoveny.
Na závěr bych se ještě znovu vrátil k počátku, k létu až jaru. Vím, že padaly argumenty, že údajně byly v kompenzaci za jaro obce přeplaceny. Ne, není to tak.
V létě ta kompenzace byla stanovena i na to, jakou obce odvedly práci při likvidování té jarní krize, která byla první, počínaje prostředky vydanými za dezinfekce, roušky a prostě všechno možné. Však dokonce, když to vezmete historicky, určitě kdo tady v Senátu byl, tak si vzpomene, že my jsme měli ještě kvůli tomu různá řízení, navrhovali jsme pro obce 1000 nebo 1100 korun, dohadovali jsme se o tom, a byl to pak sám pan premiér, kdo to zvedl na 1200 korun. Poté, k velkému překvapení našemu, když pak byla ta nějaká novela tam další, sama zde přítomná paní ministryně tam ještě doplnila 50 korun, to se mi strašně líbilo, jak tehdy na ty obce myslela a přidalo se to. Věřím, že nakonec snad podpoří, nebo alespoň nevetuje, nebo nezáporně se postaví aspoň k jednomu z těch dvou návrhů, co bude. Takže tolik ode mne.
Děkuji za pozornost.