Momentálně se v poslanecké sněmovně nachází ve druhém čtení poslanecký pozměňovací návrh k novele drážního zákona, který regionální trati ohrožuje. Mnoho obcí bojuje léta o údržbu a zachování svých regionálních tratí. Návrh je zaměřen na postupné zlikvidování lokálních tratí se slabším provozem. Zavádí nový pojem “zakonzervování trati”. V podání návrhu to fakticky znamená, že stačí, aby se zachoval železniční spodek (násep a propustky). Štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny. K obnově tzv. “zakonzervovaných” tratí tak již evidentně nikdy nedojde.
O “zakonzervování” bude moci Správa železnice rozhodnout sama, pokud na trati ročně jezdí méně než 1500 vlaků osobních a 12 vlaků nákladních. Stačí, aby byla splněna jedna z podmínek.
Dosud probíhala o provozu na lokálních tratích diskuse na úrovni samospráv a krajů. Nyní by ani samosprávy podél trati, ani objednatelé (kraje/MD), ani dopravci již nemohli o nenávratné likvidaci železničních trati spolurozhodovat.
“Považujeme to za zneužití současného mimořádného stavu, kdy se všichni včetně zákonodárců věnujeme důsledkům pandemie. Tento likvidační návrh regionální vlakové dopravy by tak mohl bez větší pozornosti projít a následně způsobit nenávratné škody našim městům a obcím,” říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a pokračuje, “Léta bojujeme proti vylidňování našich obcí, snažíme se občanům zachovat co nejvíce služeb, které povedou k rozvoji života i v těch nejmenších obcích. Zachování dopravní obslužnosti je jednou z našich priorit.”