„Přechod na distanční výuku je pro naše školství výraznou zatěžkávací zkouškou. Drtivá většina učitelů se jí ale zhostila se ctí. Za to patří nejen náš dík, ale i respekt za schopnost improvizace a flexibility při zkoušení zcela nových technik výuky, na které se učitelky a učitelé při studiu ani dosavadní praxi nemohli dopředu připravit. Pražské sluchátko je oceněním pro všechny, které si děti zapamatují jako své velké učitele na celý život, i když je teď musí vídat zatím jen přes obrazovku počítače,“ uvedl pražský radní pro oblast školství Vít Šimral.
„Konec lockdownu se nezadržitelně blíží a my jsme rádi, že můžeme alespoň touto formou poděkovat těm, na jejichž výuku budou naše děti vzpomínat ještě dlouho poté, co se vrátí do škol. Ocenění si zaslouží určitě všichni, pětici těch, kteří si odnesli cenu, určili rodiče a děti, a rozhodoval počet nominací,“ vysvětlil Zdeněk Strnad ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který Pražské sluchátko spolupořádá.
Oceněné čtyři učitelky a jeden učitel berou práci s dětmi v době koronaviru jako výzvu, ale těší se podle svých slov opět do školy. „Hravost a cit lze najít i v online prostoru. Každá výzva jde překonat, když máte pro koho,“ řekla Petra Minaříková ze Základní školy Weberova v Košířích. „Během nouzového stavu studenti pracovali v terénu a pomáhali lidem, dnes už se těší, jak se budou mačkat na chodbách,“ doplnila Ivanka Kohoutová ze Střední zdravotnické školy Ruská ve Vršovicích.
„Děti si potřebují hrát, potřebují nás vidět, potřebují školku. Moc se na ně těším,“ dodala Helena Jiříková z Mateřské školky Mezi Domy v Písnici, kde se online setkávají i tříleté děti. Velmi symbolickým bylo ocenění dvou pedagogů ze Základní školy Sázavská na Vinohradech. „Snažíme se vlastně neustále, aby to děti bavilo, aby to mělo tah na branku, aby se děti do školy těšily,“ popsal Pavel Řepka. „Těším se na ně do školy. Už abychom byli všichni zase spolu,“ uzavřela jeho kolegyně Miluše Svobodová.
O výhercích rozhodla svými hlasy veřejnost, která prostřednictvím nominací na webu www.prazskesluchatko.cz vybrala inspirativní příběhy čtyřech pedagožek a jednoho pedagoga: „Dobrý den, chtěla bych nominovat naší paní učitelku paní Petru Minaříkovou ze 3. A, protože je zábavná, milá a hodně nás naučí. A každý večer nám čte pohádky. Mám ji moc ráda a moc bych si přála, aby vyhrála,“ popsala jedna ze žákyň v nominaci. „Díky paní ředitelce Kohoutové jsme mohli i v době pandemie pomáhat přímo v terénu,“ psala jedna ze studentek Střední zdravotnické školy Ruská.
Že distanční výuku lze provozovat i v mateřské školce, to dokázala právě Helena Jiříková. Na facebook školky vkládá každý týden svá natočená videa s nápady a náměty pro děti - pečení bábovky, různé pokusy (výroba sopky, duhy), rozlišování zdravých a nezdravých potravin, příprava zdravé svačinky, což potěšilo děti a rodiče z této mateřské školy a rozhodli se ji nominovat.
A podle nominací dokáží někteří učitelé udělat z distanční výuky přímo rodinnou zábavu. „Miluška patří mezi nejbáječnější učitelky ve vesmíru. Často ji poslouchají rodiče i prarodiče. Vaří si k tomu kafíčko a volají na sebe - už to začne!”, stálo v nominaci Miluše Svobodové. A její kolega Pavel Řepka, který učí na druhém stupni, se vyrovnal i s výukou dospívajících žáků: „Celou bandu nastávajících puberťáků při výkladu látky udržuje ve střehu, nenudí,“ stálo v jedné z nominací.
Poděkování oceněným se uskutečnilo mimo jiné u příležitosti Dne učitelů, který letos připadl na neděli 28. března. Ceny připravila společnost PrusaLab. Ocenění budou také hlavními tvářemi kampaně, která se kromě webu, rozhlasu a televize objeví také na CLV plochách, které zdarma poskytl Svaz provozovatelů venkovní reklamy.