26.03.2012 17:08:35
Kalouskovy plány na zrušení SFDI jsou nezodpovědné
ČSSD považuje plány ministra financí Miroslava Kalouska na zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za nesystémové, nezodpovědné a zcela nepřijatelné.
„Namísto šílených nápadů by se měl ministr Kalousek vážně a koncepčně zamyslet nad řádným čerpáním peněz z EU. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Argumentace, že zrušením SFDI ušetříme 260 miliónů, tak rozhodně neznamená úsporu státních prostředků, ale právě naopak,“ uvádí k celé věci stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.
Stav tuzemských silnic a železnic je podle něj stále žalostnější. Nároky na jejich opravu a modernizaci stále rostou, ale částka, kterou dostává SFDI a potažmo celý rezort dopravy ze státního rozpočtu, klesá, upozornil. „Rozvoj dopravy přitom přispívá ke snižování nezaměstnanosti a rozvoji ekonomiky regionů a tím celého státu. To se projevuje například u inkasa daní a nárůstu plateb DPH od jednotlivých firem,“ tvrdí Chovanec.
ČSSD je přesvědčena, že zachování SFDI je nejen nutné, ale i prospěšné. Rezortní ministr by pak měl především nastavit jasná pravidla hospodaření fondu, obnovit kontrolní mechanismy a zasadit se o transparentnost vynakládaných finančních prostředků.
„Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Uspořit se dá například zamezením spekulací s výkupními cenami pozemků. Ty představují mnohdy i více než třetinu všech nákladů celého díla,“ říká Chovanec.
Každá oblast by měla mít podle Chovance do budoucna svou vizi. Proto je nejvyšší čas zahájit seriózní debatu o budoucím financování dopravy. Jednou z vizí je nastartovat systém, v němž by se prostředky, které doprava vytvoří, do tohoto rezortu vracely.
„Ze spotřební daně z pohonných hmot se do dopravní infrastruktury vrací jen velmi málo. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent,“ říká Chovanec. Nemuselo by se podle něho jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10-15 % ročně. To by představovalo dopad do státního rozpočtu ročně zhruba 10 miliard korun. Další otázkou je podle něj i nastavení celoplošného zpoplatnění silnic, které by nahradilo současný nespravedlivý systém dálničních známek a mýta.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout