ve složení hnutí STAN, Piráti, ODS, TOP 09, KDU-ČSL a Zelení pokračuje v nesmyslném a naprosto neodůvodněném omezování veřejné dopravy v našem kraji. Nyní tím, že hodlá přikročit k likvidaci některých železničních tratí a spojů. A to včetně těch nedávno nákladně, za peníze středočeských občanů, zrekonstruovaných.
Likvidace železničních tratí
Tato likvidace se má týkat zejména lokálních spojení mezi malými obcemi a vesnicemi na jedné straně a spádovými městy resp. spádovými sídly na straně druhé. To znamená v lokalitách, kde často představuje železnice jediný dopravní spoj pro místní obyvatele.
Korunu tomuto šílenému nápadu nasazuje plán na zrušení vlakového spojení Mělník-Mladá Boleslav, které bylo mnohamilionovým (přes půl miliardy korun) nákladem dokončeno teprve před pár měsíci.
Dalším příkladem nekoncepčního - a doslova marnotratného - chování nové středočeské vládní koalice by pak bylo plánované zastavení provozu na trati Vraňany – Lužec nad Vltavou, kde bylo nedávno dokončeno vybudování souboru zdvihacích mostů, včetně jednoho mostu železničního, za další stovky milionů korun z veřejných peněz.
Vše
toto se navíc děje zcela v rozporu s bombastickými předvolebními
sliby středočeských filiálek nyní v kraji vládnoucích stran, plnými řečí
o plánované podpoře krajské veřejné dopravy, zejména té železniční
a o jejím rozšiřování a posilování…
Co se má rušit?
Dle zveřejněného plánu se má jednat o zrušení třinácti tratí, které krajský radní pro mobilitu, pan Petr Borecký (STAN), označuje arogantně za „neperspektivní“.
Přitom
za měřítko „perspektivnosti“ zde byl zvolen počet cestujících
na dané trati za týden. Konkrétně pak hranice 2 500 cestujících, čili vůbec nejde o žádné okrajové trati, kde by jezdily pouze prázdné
vagóny nebo několik jednotlivců.
Přičemž
ani úspora, kterou by tento necitlivý a škodlivý krok přinesl,
není z hlediska celkového rozpočtu Středočeského kraje nikterak závratná –
jde o 40 milionů korun ročně, tedy o 0,12 % z celkových
plánovaných výdajů kraje na rok 2021!
Vlakový provoz se má rušit mj. na těchto tratích:
Plaňany – Kouřim, Uhlířské Janovice – Ledečko, Bakov nad
Jizerou – Dolní Bousov, Zlonice – Straškov, Hostivice – Podlešín, Rakovník –Kralovice
u Rakovníka, Březnice – Rožmitál pod Třemšínem,
anebo Čelákovice – Mochov.
Na
některých těchto úsecích má v budoucnu dojít k náhradě vlakového
spojení spojením autobusovým, jinde půjde o tvrdé zrušení
bez náhrady.
Co nás (ještě) čeká…
Složení současné středočeské krajské vládnoucí koalice odpovídá tomu, jak by, v nejhorším představitelném případě, mohlo vypadat složení budoucí české vlády po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny, pokud by ji tvořila uskupení dvou předvolebních koalic někdejšího tzv. Demokratického bloku: STAN + Piráti a ODS+KDU-ČSL+TOP 09.
Z jejího chování a z jejích praktických kroků lze tedy i docela dobře predikovat, jakým způsobem by se chovala budoucí celostátní vláda těchto stran a hnutí.
Vydala by se cestou omezování podpory nejohroženějším skupinám občanů, cestou omezování a zdražování veřejných služeb a cestou vytváření prostoru pro jejich budoucí privatizaci a pro ztížení přístupu občanů k nim.
Na příkladu osudu středočeské veřejné dopravy to vidíme velmi dobře.