Evropský výbor se v posledním roce soustavně zabývá problematikou přípravy předsednictví ČR v Radě EU, ke kterému dojde v druhé polovině příštího roku. Jak asi neušlo vaší pozornosti, díky aktivitě médií ty přípravy provázejí určité rozpaky. Náš výbor na své poslední schůzi po přerušení projednávání toho bodu, vyslechnutí klíčových aktérů, navrhl usnesení, které reflektuje tu poměrně komplikovanou situaci v přípravě. Dotýká se dvou klíčových témat.
Ta první věc je, myslím, mediálně dostatečně známá, vláda v minulém roce ve svém usnesení díky tlaku pana premiéra přijala návrh rozpočtu, který se víceméně vymyká tomu, co je u předsednických zemí obvyklé. Ten návrh rozpočtu neumožňoval dostatečné personální obsazení v době předsednictví, ať už v Bruselu nebo na ministerstvech v ČR, ve srovnání s většinou ostatních zemí jsou ty počty v tom návrhu poměrně nízké. Je zřejmé, že vláda si postupně uvědomovala ten problém, jednotlivé resorty naléhaly v průběhu toho posledního roku na navýšení rozpočtu i kapacit. Stalo se to, že díky přerušení naší schůze mezitím vláda udělala jistý mezikrok a v pondělí navýšila ten rozpočet o 200 milionů, z 1,2 miliardy na 1,4 miliardy korun. Výsledkem je jakýsi kompromis mezi těmi požadavky resortu a názorem vlády.
V tom našem usnesení, které pak načtu, jsem zvažoval chvíli, zda máme nějak zohlednit ten posun, ke kterému došlo po tom posledním jednání vlády. Ale domnívám se, že požadavky resortu na určité posílení budou ještě přetrvávat. Proto se domnívám, že je na místě i v tom usnesení podporovat ty požadavky resortu stále, nejenom při tom jednorázovém navýšení, ke kterému zřejmě teď došlo.
První okruh problémů, které vidíme, se týká celkového rozpočtu a především personálních kapacit. Druhý okruh problémů, kterému jsme se obšírně věnovali v diskusi, zejména s paní státní tajemnicí Hrdinkovou, která zastupovala Úřad vlády, je problém distribuce těch akcí, které se budou konat v regionech ČR. Když jsme naslouchali portugalskému velvyslanci, který nám reportoval o přípravách portugalského předsednictví, o jeho průběhu, po jeho skončení, tak jsme se zájmem vyslechli to, že například Portugalsko se rozhodlo, že využije té příležitosti k tomu, aby uspořádalo celou řadu těch akcí i mimo Lisabon, v dalších městech a regionech Portugalska. Bohužel, zdá se, že zatím česká vláda se rozhodla výrazně koncentrovat ty akce pouze do hlavního města. Z těch dosavadních plánů jsme zaregistrovali pouze ambici jednu z těch akcí umístit do Ostravy, jednu do Karlových Varů. Domníváme se, že je na místě, aby vláda přece jen ještě zvážila organizaci některých těch akcí, které se tematicky hodí do určitých regionů mimo Prahu, přestože jsme si vědomi toho, že to přináší určité logistické komplikace a v některých případech také navyšování rozpočtu.
Na druhé straně ten přínos pro prezentaci těch regionů je nepochybný. Řada z nás v té věci vedla jednání se svými primátory či hejtmany, víme, že jsou v některých případech připraveni takovou akci podpořit i finančně. Takže druhá část toho usnesení je apelem na vládu, aby ještě přehodnotila ten dosavadní plán na výhradní koncentraci akcí předsednictví do Prahy, alespoň z části otevřela ty akce pro některé další regiony.
Uvádíme tam příklady, které nás napadly, to je problematika výzkumu, kde z evropských peněz v posledních 20 letech došlo k velkému navýšení výzkumného výkonu v brněnských institucích, nebo se samozřejmě nabízí některé tradiční regiony, třeba projednání o zemědělské politice v jižních Čechách. Ale berte to jako příklady, které nás napadly, kdyby náhodou někdo z vás toužil doplnit ty příklady o jiný podobný nápad, jsem tomu samozřejmě zcela otevřen.
To jsou dva okruhy problémů, kterým jsme věnovali pozornost, které se odráží v tom navrženém textu usnesení, které vám teď přečtu, aby to zaznělo pro zápis. Náš návrh zní takto: Senát PČR
1. si je vědom významu předsednictví v Radě EU, jakožto příležitosti k aktivnímu prosazování společných zájmů členských zemí i možnosti jejich prioritizace z perspektivy ČR.
A proto považuje za nešťastné, že finanční a zejména personální parametry předsednictví nebyly od počátku zadány tak, aby nemuselo docházet k jejich navyšování v průběhu příprav, neboť personální zajištění předsednictví je třeba plánovat s dostatečným předstihem. Dále doporučuje vládě, aby vyhověla odůvodněným požadavkům ministerstev na posílení personálních kapacit v souvislosti s předsednictvím.
2. Zdůrazňuje rovněž význam předsednictví pro prezentaci ČR a jejich regionů v rámci EU, a proto lituje, že v plánu akcí v rámci předsednictví je až na výjimky (Ostrava a Karlovy Vary) místem konání prakticky výhradně Praha, a žádá vládu, aby ještě zvážila organizaci alespoň některých významných akcí v dalších městech v souladu s klimatickým zaměřením a specifiky regionů (např. výzkum v Brně zemědělská politika v Českých Budějovicích).
Tolik návrh tohoto usnesení.
Děkuji za pozornost.