„Velkou výhodou Dolnoslezského vojvodství je, že si přímo samo spravuje svůj regionální operační program. Mají tak přesně dané peníze na svoje priority pro celé období, o kterých si mohou rozhodovat. My jsme v České republice Regionální operační programy před sedmi lety zrušili a sloučili je do jednoho Integrovaného regionálního operačního programu. Byla to chyba, která se nyní jednoznačně potvrzuje, protože jednotlivé regiony mezi sebou soupeří s projekty, které si konkurencí nejsou a často rozhodují v nedůstojných klikacích soutěžích vteřiny. Česká republika tak může být bohužel příkladem toho, jak nemá čerpání evropských fondů fungovat. Možná tento způsob vyhovuje vládě, ale určitě ne regionům,“ řekl hejtman Martin Netolický. V rámci stávajícího období 2014 – 2020 bylo k dispozici 226 milionů euro se spolufinancováním ve výší 85 procent.
„V rámci čtyř prioritních os bylo schváleno již 176 projektů s hodnotou spolufinancování 179 milionů eur. Dalších 45 milionů euro je rozdělováno v rámci mikroprojektů pro euroregiony Glacensis a Nisa,“ uvedl hejtman Netolický.
Jedním z projektů v oblasti cestovního ruchu je Česko-polská Hřebenovka. „Jedná se o projekt, do kterého se zapojilo velké množství subjektů včetně našeho kraje. Podařilo se jednak vybudovat či obnovit řadu rozhleden, dobudovat informační centra a vyznačit a upravit turistické trasy v celém pohraničí. Součástí je samozřejmě také propagace jednotlivých atraktivity na české i polské straně,“ vysvětlil krajský radní pro oblast cestovního ruchu Alexandr Krejčíř.
Interreg Česko – Polsko 2021 - 2027
V rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021 – 2027 dojde ke snížení celkové alokace a míry spolufinancování. „Celkový objem finančních prostředků se sníží o 30 procent na 179 milionů euro s tím, že spolufinancování ze strany Evropské unie bude sníženo z 85 na 80 procent. Pokud půjde vše podle plánu, tak je spuštění programu předpokládáno nejdříve v polovině příštího roku,“ řekl hejtman Martin Netolický. V rámci pěti prioritních os je nejvíce prostředků vyčleněno pro oblast cestovního ruchu, a to necelých 67 milionů eur. „Jedním z cílů pro oblast cestovního ruchu je udržitelná turistika a směřování turistů do méně navštěvovaných oblastí. Zároveň by se mělo jednat o propojování jednotlivých dílčích turistických produktů. Budou podporovány také propagační projekty jako například nyní společná prezentace hradů a zámků našeho kraje a Dolnoslezského vojvodství,“ vysvětlil radní Alexandr Krejčíř.
Částka dosahující téměř 37 milionů eur je alokována pro oblast dopravy, a to jak silniční, tak železniční. „Kromě zvýšení průchodnosti přeshraničních silnic, hraničních přechodů a revitalizace přeshraničních mostů je součástí také modernizace přeshraničních regionálních železničních tratí a přeshraniční homologace železničních souprav. Vzhledem k tomu, že těchto tratí není tolik, mohli bychom společně se Správou železnic a polskými partnery připravit projekt na elektrifikaci trati z Lichkova do Králíků v případě, že bude obdobný projekt připraven na polské straně,“ řekl hejtman Martin Netolický, který o tomto tématu jednal již v srpnu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
Také v oblasti modernizace silničního hospodářství je Pardubický kraj se svými projekty připraven. „Máme v tuto chvíli vytipované čtyři projekty, mezi které patří úseky Mladkov – Jablonné nad Orlicí, Žamberk – Kunvald, Žamberk – Klášterec či Červený Potok – hranice kraje. V rámci tohoto projektu v tuto chvíli hledáme partnera s vhodným projektovým záměrem na polské straně,“ vysvětlil krajský záměr hejtman Netolický.