Já už jsem tady o tom mluvil, že když jsme to projednávali tady v Senátu, že to je obecná snaha Evropské unie rozšiřovat území, chráněná území na území Evropské unie. Ta soustava Natura 2000 je toho součástí. Já tedy musím říct z vlastní zkušenosti, že to je ohromný formalismus. Někdy až tedy extrémní. I díky tomu, jak je to rigorózní v tom smyslu, že Chřástal už tam 5 let není a my ho pořád jakoby chráníme atd. Čili není to úplně věc, která by fungovala podle mě dobře.
Chtěl bych připomenout, že jsme v střední Evropě v zastavěném území. A proto ty konflikty, v uvozovkách, mezi ochranou přírody a tím, kde žijí lidé, se objevují samozřejmě velmi často. A mně na tom vadí ten formalismus. Velmi často, a setkáváme se s tím na obcích, u nás, v místě, kde máme Naturu, ptačí oblasti, dvě chráněné oblasti, národní park atd., čili bohužel s tím mám dost negativní zkušenosti. Pan ministr, respektive bych k tomu ještě mohl říct, pan ministr mluvil o těch nástrojích finančních. Z těch chráněných území většinou také v Natuře máme 4 národní parky. A tam například se alespoň Ministerstvo životní prostředí skrze Národní fond životní prostředí snaží podporovat obce v národních parcích tím programem podporu obcí v národních parcích, kde je alokováno ročně 100 milionů. Od letošního roku poprvé i 200. A myslím si, že je to i velmi užitečný nástroj tedy. A doufám, že bude rozšiřován případně na území chráněných krajinných oblastí, například ve hmotfondu, kde vlastně by mohlo být specificky zhodnoceno to, že ten projekt je například CHKO, nebo třeba v Natuře. Ty nástroje by tomu mohly být. Tolik asi k tomu, co říká kolega Horník.
Pan ministr tady řekl, že ho mrzí to usnesení. Já musím říct, že to usnesení zaprvé bylo z výboru 2. 6. A my jsme, jak jsem tady četl to usnesení, vloni i předloni, a hlavně to požadoval zákon, vyžadovali to, aby konečně byla vydána protierozní vyhláška. Ta měla ze zákona být někdy už v roce, tuším, 2017. A roky nebyla vydána. Čili to bylo jedno z těch konkrétních věcí a připomínek, které jsme věděli v tom červnu, že nejsou splněny. Ale těch věcí je více. Ona to byla taky prováděcí vyhláška k zákonu o odpadech. My víme, jak jsme se tady v prosinci dohadovali, že není připravená. A v tom červnu ještě nebyla vydaná, přestože ten zákon platil od ledna 2021. Také to bylo dohnáno možná v červenci.
Ale těch věcí je zase celá řada dalších. Já bych chtěl připomenout, že máme zákon o ochraně přírody a krajiny, který jsme tu slavnostně schvalovali někdy v roce 2017, kdy byla řada příslibů, které se nenaplnily. Nebo bychom je mohli, ty sliby, sledovat. Ale musím konstatovat, že v tom zákoně se předpokládá, že budou prováděcí předpisy. Například zásady péče národních parků. A národní parky naše nemají zásady péče. Anebo jim ty plány péče propadly v roce 2015. Možná byly prodlouženy zvláštním způsobem do roku 2019, ale my třeba dva roky nemáme plány péče, respektive dneska zásady péče. A těch věcí je celá řada.
Já bych tady nechtěl rozebírat naši korespondenci. Když už vidím, že některé věci se tedy nechtějí dostat do správy o životním prostředí, tak jsem se snažil je komunikovat osobně za náš výbor, dejme tomu s nějakou pečlivostí nebo podrobností, tak si o tom několik let dopisujeme s Ministerstvem životní prostředí. A ne úplně úspěšně. Ale to jsou už možná specifika účelová, zaměřená na velkoplošná chráněná území a 4 naše národní parky. Tolik asi k té obecné rozpravě. Nebyl tady předložen žádný jiný návrh než máme před sebou v tom tisku. Takže o tom budeme hlasovat. A já bych to tak asi nechal na předsedajícím.