Já bych potom asi nechal v rámci diskuse předkladatele nechat okomentovat tento návrh zákona. Výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost na své 18. schůze dne 13. října tento návrh zákona projednal. Jedná se o zákon, kterým se mění zákon č. 133/85 Sb., O požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. A zákon č. 239/2000 Sb., O integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
Předkládaný návrh zákona je reakcí na tragický požár v Domově pro osoby se zdravotním postižením ve Vejprtech v lednu roku 2020. A v rámci sněmovních pozměňovacích návrhů reaguje také na tragické požáry zejména dřevěných památek.
Takže tam se doplňují ještě další možnosti, které se týkají právě památek a Ministerstva kultury tím pádem. Cílem zákona je stanovit podmínky pro včasnou výstrahu před mimořádnými událostmi, zejména požáry, v zařízeních sociálních služeb, které poskytují pobytové služby. A nově vymezit kategorie staveb podle požární bezpečnosti. V současné době jsou požadavky na instalaci požární signalizace ve stavbách nebo jiných částech, ve kterých se nacházejí zařízení sociální péče, stanoveny československou státní normou, na které také odkazuje vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb.
Nově bude elektrická požární signalizace vyžadovaná v zařízeních sociálních služeb, které poskytují pobytové služby. V případě, je-li ubytovací kapacita vyšší než 50 osob, tak to bude elektrická požární signalizace. A v ostatních případech to budou zařízení autonomní detekce a signalizace. HZS kraje na základě žádosti připojí bezplatně elektronickou požární signalizaci prostřednictvím zařízení dálkového přenosu na pult centralizované ochrany umístěný na krajském operačním a informačním středisku. S tím, že měsíční cena za připojení nebude vyžadována, ale bude následně účtována částka za výjezd.
Možnost bezplatného připojení je v rámci pozměňovacího návrhu stanovena i pro nemovitou kulturní památku, ať už národní, či obecnou. V souladu s přechodným ustanovení jsou poskytovatelé pobytových sociálních služeb, kteří je poskytují přede dnem nabytí účinnosti předlohy, povinni zajistit instalaci požární signalizace ve lhůtě do 3 let ode dne nabytí účinnosti novely. Já bych potom nechal prostor ještě předkladateli, aby mě případně doplnil. A věnoval bych se legislativním připomínkám naší legislativy, kdy v první řadě bylo zmíněno, že předloha je zpracována špatně, neboť nereflektuje poslední změnu zákona o požární ochraně, která byla schválena v rámci novely stavebního zákona.
Tak jak už víme, tak nová koalice avizovala, že by chtěla stavební zákon přepracovat, takže myslím si, že tady tímto tato připomínka padá. A já jsem věc diskutoval i s generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru i s Ministerstvem vnitra. A byl jsem ubezpečen, že vlastně i tato novela, i to znění v rámci stavebního zákona jsou napsáno naprosto identicky právě z toho důvodu, že věděli, že se to tam dabluje. Navíc tento návrh zákona byl předložen dříve, než byla schválena novela stavebního zákona. Takže myslím si, že tato připomínka padá. A naopak je tam apel generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby tato novela platila co nejdříve, protože, tak jak už jsem tady zmínil ty důvody, tak je to ve veřejném zájmu, aby platila co nejdříve.
Takže na základě těchto skutečností výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost přijal usnesení, kdy po odůvodnění zástupce předkladatele Pavla Růžičky, poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a po mojí zpravodajské zprávě a po rozpravě doporučuje Senátu Parlamentu ČR projednávaný návrh zákona schválit ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou. Určuje zpravodajem výboru pro projednání na schůzi Senátu mě a pověřuje předsedu výboru, senátora Pavla Fischera, aby předložil toto usnesení předsedovi Senátu Parlamentu ČR.
Děkuji za pozornost.