Jak tady poslouchám tu diskusi, taky se nějakým způsobem utváří můj názor na tuto věc. Měl jsem nebo mám stále nějaký názor, který vychází zejména z toho, že mám výhrady k tomu nešťastnému načasování. Jsem přesvědčen, že vláda ČR s komplexním a koncepčním řešením trochu zaspala, teď je problém s financováním důchodů a my jej hasíme na poslední chvíli se všemi riziky, které s sebou zrychlené projednávání v legislativní nouzi nese.
Nicméně snažil jsem se na aktuální novele zákona o důchodovém pojištění najít aspoň něco pozitivního. Z mého pohledu je navržená úprava konečně spravedlivější vůči nejnižším důchodům. Už před několika lety jsem ještě předchozí vládu žádal o změnu, protože procentuální valorizace je z mého pohledu nespravedlivá. Kdo má nejnižší důchod, vždy dostal přidáno nejméně, a naopak. Nůžky mezi nejnižšími a nejvyššími důchody se čím dál víc rozevíraly, přitom ceny všem rostou stejně, zásluhovost, ta byla zohledněna už při prvním vyměření důchodu.
Proto je aktuální návrh plošně přidat 400 korun měsíčně plus všem procentuální příspěvek mnohem spravedlivější. Myslím, že i přes navrženou redukci valorizaci je průměrné měsíční navýšení o 760 korun čistého nezanedbatelné zvláště v situaci, kdy stát ani soukromé společnosti na podobné štědré navýšení platů a mezd pro své zaměstnance nemají, nebo na ně velmi těžce hledají zdroje. Rád bych se ale pana ministra zeptal, co bude dál?
Tato aktuální novela řeší pouze tuto valorizaci. Moje otázka je, jestli má vláda plán b) pro případ, že opět dojde ke splnění zákonem stanovených podmínek pro mimořádnou valorizaci. Jsme si jisti, že připravovaná penzijní reforma se stihne projednat rychle v řádu týdnů nebo nejbližších měsíců. Co když se to z nejrůznějších důvodů protáhne? To budeme opět ad hoc přistupovat k další jednorázové právní úpravě? Prosím v této věci potom pana ministra o odpověď.
Děkuji za pozornost.