Radní Libereckého kraje včera schválili podmínky pro jednání o zajištění dopravy na Jizerskohorské železnici. Nynější smlouva kraje s Českými drahami, a. s. skončí v roce 2026. Kraj se stejným dopravcem plánuje vyjednávat o návazné smlouvě na dalších sedm let do roku 2033. Podmínkou je doplnění a sjednocení flotily kvalitních vozidel. V reakci na dosavadní úspěšný provoz budou také žádány mírné úpravy, posílení, přeshraniční linky i rozšíření spojů bez přestupů o osobní vlaky z Tanvaldu směrem na Plavy, Železný Brod, Turnov a v případně zájmu Středočeského kraje přímo až do Mladé Boleslavi.
Liberecký kraj se přiklonil k nedělení na tanvaldskou a frýdlantskou část, a naopak se pokusí rozšířeným rozsahem Jizerskohorské železnice dosáhnout sjednocení služeb a vozového parku. Jezdí tam moderní vozy přizpůsobené pro kořenovskou zubačku a České dráhy mají jedinečnou možnost je doplnit o další téměř shodné a vzájemně spojitelné soupravy. Vznikne tím rezerva v kapacitě a celý provoz bude stabilnější. Vně i uvnitř obnovená klimatizovaná nízkopodlažní vozidla mají být doplněna o zásuvky a Wi-fi. Pokud oslovený dopravce záměr nenaplní, může kraj později jednat i s dalšími dopravci.
„Chceme mít dostatek času na uzavření smlouvy a vyjasnění všech podmínek. Rádi bychom předešli případným nedorozuměním při vyjednávání našich požadavků, proto začínáme přípravu již nyní,“ uvedl statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. „Z Liberce už vícekrát jasně zazněl signál, že přes nabídky v německé cenové úrovni cesta nevede, a myslím, že nové vedení Českých drah to citlivě vnímá. A to je i důvod, proč jsme se k tomuto jednání odvážili,“ uvedl Sviták.
Jizerskohorská železnice obsluhující oblast Frýdlantska a Tanvaldska je jednoznačně nejúspěšnějším projektem dlouhé spolupráce Libereckého kraje a Českých drah. „Počet cestujících vzrostl o více než třetinu. I v rámci Česka se v roce 2011 jednalo o průlom nasazením moderních menších vozů v krátkých pravidelných intervalech a v úzké vazbě na autobusy. Vlaky z Liberce nyní projíždějí místa dříve tradičních přestupů přímo až do konečných stanic,“ uzavřel Pavel Blažek ze společnosti KORID LK, spol. s r.o.