Mgr. Martin Kupka

  • ODS
  • ministr dopravy
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.03.2022 18:08:00

Dochází k opuštění dosavadního institutu prozatímního dokladu

Dochází k opuštění dosavadního institutu prozatímního dokladu

Projev na 9. schůzi Poslanecké sněmovny dne 2. března 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů.

 Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vláda předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici směrnice Rady Evropské unie z roku 2019, o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, kterou se mění také směrnice 2010/65, a zrušuje směrnice 2000/59. Jde také o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z roku 2019, kterou se mění směrnice 2008/106, o minimální úrovni výcviku námořníků, a zrušuje směrnice 2005/45, o vzájemném uznávání průkazů způsobilosti námořníků vydaných členskými státy.

Možná se ptáte, proč přicházíme s touto novelou zákona v tomto pohnutém čase, ale ono to je opravdu nezbytně nutné s ohledem na to, že proběhly už všechny implementační lhůty. Tu novelu projednali i v předchozím období naši předchůdci ve vládě a zároveň byl ten návrh předložen i do Poslanecké sněmovny. Teď se ocitáme opravdu v situaci, kdy pokud rychle neschválíme tento zákon, tuto novelu, tak bychom byli vystaveni zbytečně finančním sankcím. Já se pokusím jenom velmi stručně představit základní parametry té novely.

V souladu s požadavky směrnice dochází v prvé řadě k doplnění povinnosti velitele námořního plavidla, to znamená námořní obchodní lodi, ale i námořní jachty, zajistit předání odpadu nacházejícího se na jeho palubě přístavnímu zařízení pro příjem odpadu nacházejícímu se v přístavu členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor. Z uvedené povinnosti jsou zároveň v souladu s unijním právem umožněny výjimky. V návaznosti na požadavky směrnice 2019/1159 dochází předně ke změně přístupu ve věci uznávání průkazů způsobilosti a osvědčení o zdravotní způsobilosti členů posádky vydaných jiným členským státem Evropské unie nebo státem tvořícím Evropský hospodářský prostor. Zatímco stávající právní úprava je založena na tom, že musí být uznání každého průkazu způsobilosti aprobováno Ministerstvem dopravy coby námořní úřadem, nově bude zvláštního uznávacího aktu ze strany námořního úřadu třeba již pouze v případě průkazů způsobilosti vydaných pro člena posádky na velitelské nebo provozní důstojnické úrovni, zatímco ostatní průkazy způsobilosti vydané uvedenými státy pro členy posádky na pomocné úrovni, jakož i jimi vydaná osvědčení o zdravotní způsobilosti budou nadále uznána ex lege, tedy přímo ze zákona.

Návrhem zákona se dále doplňuje povinnost provozovatele námořního plavidla zajistit, aby při provozování námořní plavby byla na plavidle příslušná potvrzení o uznání cizího průkazu způsobilosti. Rovněž dochází k opuštění dosavadního institutu prozatímního dokladu o uznání průkazu způsobilosti. Jak jsem zmiňoval, návrh zákona, již byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období, nicméně k projednání této legislativní předlohy nedošlo. Navrhujeme projednat předložený návrh zákona a vyslovit s ním souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. S ohledem na to, že transpoziční lhůty u výše zmíněných směrnic již uplynuly, zahájila Evropská komise ve vztahu k oběma směrnicím řízení o porušení unijního práva, přičemž nebude-li transpozice těchto směrnic v brzké době dokončena, hrozí České republice uložení finančních sankcí.

Vzhledem k těmto skutečnostem je třeba urychlit proces projednávání návrhu zákona v následujícím legislativním procesu. Navíc se jedná o zcela neproblematickou a stručnou legislativní předlohu, která je opravdu čistě implementačního charakteru a která nebyla zpochybněna v rámci jejího projednání s odbornou veřejností, ani v rámci mezirezortního připomínkového řízení. Ta transpozice je opravdu jedna ku jedné, není tam žádný známý gold-plating, je to opravdu striktně to, co nám naše povinnosti člena Evropské unie ukládají. Zároveň se jedná o právní úpravy, u nichž je dán velmi omezený okruh jejich adresátů. Na základě všech těch skutečností a stručného představení si vás dovoluji požádat o schválení předloženého návrhu zákona.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama