rád bych vám dnes prezentoval návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok a zároveň období střednědobého výhledu, tedy na roky 2023 a 2024, tak jak jej schválila vláda.
Úvodem bych rád poznamenal, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je připraven jako bilancovaný. V současné době není Státní fond dopravní infrastruktury příjemcem žádného úvěru, ale plní roli finančního manažera úvěru na financování dopravní infrastruktury od Evropské investiční banky, jehož je příjemcem i Česká republika zastoupená Ministerstvem financí České republiky.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok, který vám tady dnes prezentuji, vychází z půdorysu návrhu, jež byl schválen předchozí vládou České republiky na jejím jednání dne 11. října loňského roku.
Rád bych zde uvedl, že to považuji za jediné přijatelné rozhodnutí, že v oblasti investic nedošlo k žádným změnám. Nedochází tedy k žádné úspoře v oblasti investic, vláda jasně řekla, že bude vládou proinvestiční a naplňuje to i v podobě návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok.
Pokud tedy hovoříme o objemu finančních prostředků, jež jsou určeny na investice v dopravní infrastruktuře, tak byly opravdu zachovány tak, jak byly resortními investorskými organizacemi požadovány.
Naše vláda po podrobné revizi připraveného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury považuje za nezbytné, aby došlo ke snížení pro rok letošní o 3 miliardy korun, z původně navrhované celkové výše rozpočtu 130,6 miliardy korun se tedy dostáváme na 127,6 miliardy. Toto snížení bylo provedeno v plánovaných výdajích v oblasti provozních výdajů a také výdajů na opravy a údržbu v souhrnné výši 3 miliardy korun.
Konkrétně tedy v mnou předkládaném návrhu rozpočtu navrhuji snížit o 2 miliardy korun celkovou alokaci pro Správu železnic v oblasti opravy a údržby na celkových přibližně 14,4 miliardy korun, tedy mimochodem na stejnou úroveň jako byl schválený rozpočet pro rok 2020. A u ŘSD na celkovou alokaci v oblasti údržby a oprav silnic I. třídy a dálnic na 13,6 miliardy korun.
Z celkového rozpočtu pro letošní rok ve výši 127,6 miliardy korun je tedy na neinvestiční výdaje alokováno celkem 38,4 miliardy a na investiční výdaje je to celkem 89,2 miliardy korun.
Střednědobý výhled pro rok 2023 činí celkem 97,4 miliardy a pro rok 2024 90,6 miliardy.
Jsem si zcela vědom toho, že předložený střednědobý návrh neodráží realitu potřeb jednotlivých investorů ve vztahu k současnému tempu výstavby. Proto je ve střednědobém výhledu na roky 2023 a 2024 zřízena společná globální položka pro státní investory ŘSD a Správa železnic, ve které jsou alokovány finanční prostředky pro zajištění postupného financování jmenovitých investičních akcí.
Pro roky 2023 a 2024 bude nutné vyřešit v návaznosti na vývoj státního rozpočtu financování realizace investičních akcí. Jsme si toho dobře vědomi. Jsme si vědomi toho, že trend nárůstu připravenosti zásadních staveb sebou nese i nárůst finančních potřeb na realizaci těchto staveb. Bohužel musíme navázat na podobu přípravy střednědobých výhledů v předchozích obdobích a v předchozích letech, kdy bohužel docházelo opakovaně k určení těch výší investic i dalších nákladů v těch významně podhodnocených částkách. Do budoucna bychom rádi v této oblasti přinesli reálný výhled, reálné číslo, které bude odrážet nejenom to, co se už staví, ale zároveň to, co se stavět plánuje.
Součástí rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu je využití zdrojů Evropské unie. Pro rok 2022 se počítá se zapojením evropských zdrojů ve výši 46,1 miliardy korun. Objemově nejvýznamnější je čerpání v rámci Operačního programu Doprava. V průběhu roku 2022 a 2023 se předpokládá úplné dočerpání prostředků Operačního programu Doprava 2. V případě připravovaného OPD3 se počítá s čerpáním finančních prostředků od druhé poloviny letošního roku.
Důležitou roli v oblasti podpory výstavby transevropských dopravních sítí pak hraje, a já předpokládám, že i v budoucích letech bude významnou roli hrát, nástroj pro propojení Evropy, tedy tak zvaný CEF.
Státní fond počítá ve svém rozpočtu a střednědobém výhledu také s využitím finančních prostředků v rámci nástroje pro oživení a odolnost, a to ve výši 11 miliard korun nároku pro letošní rok, a další téměř 2 miliardy korun v roce 2023. Zároveň jsme připraveni v případě, že by docházelo k aktualizaci tohoto nástroje, získat pro důležité dopravní projekty více prostředků a jsme připraveni je také realizovat.
Jsem si vědom toho, že v období střednědobého výhledu bude připraven značný objem jmenovitých investičních akcí, a to jak u Ředitelství silnic a dálnic, tak u Správy železnic, a bude nutné odpovídajícím způsobem zajistit potřebné zdroje rozpočtu státního fondu. S ohledem na tuto skutečnost pokračujeme ve spolupráci Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury v analýze jiných způsobů financování a výstavby dopravní infrastruktury, jako je například realizace akcí formou PPP, a v tuto chvíli už analyzujeme možnosti uplatnění takové formy financování pro dálnici D35 v těch nejvzdálenějších jak časově, tak geograficky částí D35, a stejně tak zvažujeme takovou možnost i v případě výstavby železničních tratí a jejich modernizace nedaleko Českých Budějovic.
Všichni asi víme, že tato forma financování je v současné době realizována na dálnici D4 a já budu také v nejbližším období předkládat vládě vyhodnocení tohoto projektu v jeho předrealizační fázi. A samozřejmě sledujeme také, jak probíhá stavební činnost a nejenom samotné ŘSD, Státní fond dopravní infrastruktury, ale i Ministerstvo dopravy i já osobně sledujeme, jak se celé dílo daří v harmonogramu realizovat.
Chtěl bych poděkovat za podporu hospodářského výboru i v těch usneseních, která provázela schválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a ubezpečuji vás, že jak to jenom trochu dovolí ekonomická situace a rozpočet, tak se budu ucházet o posílení finančních prostředků na realizaci dalších akcí, které byly chystány, často i slibovány, v samotném rozpočtu na ně však finanční prostředky nebyly. Stejně tak jsem připraven, tak jak to bude umožňovat situace, posílit i finanční prostředky na opravu a údržbu, to znamená přesně v těch oblastech, kde bylo nezbytně nutné šetřit.
Jsem si zcela vědom toho, že úspora v té oblasti oprav a údržby má samozřejmě svoji odvrácenou stranu a že to nepochybně budeme muset v dalších letech dohánět. Ale v té situaci, ve které jsme převzali hospodaření státu a státní rozpočet, bylo nezbytně nutné udělat kroky, které by zajistily stabilitu celé ekonomiky a samozřejmě že i sektor dopravy se na tom musí podílet, tak abychom ve výsledku nepřivodili i České republice, jejím občanům významně větší škody a významně větší omezení, než jsou tyto únosné úspory. I v tomto směru se hlásíme k odpovědnosti za celek, za celek státního rozpočtu, který jste před malou chvílí schválili, jako rozpočet, který je střízlivý, který je úsporný, který zajistí stabilní podmínky a bude přispívat zcela jednoznačně ke zvládnutí té stávající inflační situace.
Děkuji mnohokrát za pozornost, děkuji mnohokrát také za případnou podporu toho předloženého návrhu rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.