Mgr. Bc. Hubert Lang

  • ANO 2011
  • Plzeňský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,31. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.03.2022 18:27:00

Je něco špatného na tom, že bude prováděna důsledná kontrola vlády?

Je něco špatného na tom, že bude prováděna důsledná kontrola vlády?

Projev na 17. schůzi Poslanecké sněmovny 29. března 2022 k návrhu na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

 Vážená paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny, vážení členové vlády - vidím pouze místopředsedu vlády pana ministra Rakušana.

Jsem rád, protože se budeme dotýkat oblasti bezpečnosti. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl dnes vyjádřit k předmětu věci, kterou dnes projednáváme a to je žádost o vyslovení souhlasu s prodloužením nouzového stavu v souvislosti s migrační vlnou velkého rozsahu na území České republiky.

Já jsem si prostudoval to usnesení vlády, které nám je předkládáno, abychom buď souhlasili s prodloužením nouzového stavu nebo ne. Přestože spousta věcí již tady bylo řečeno, tak samozřejmě, protože na mě došlo až řádově ve dvě hodiny odpoledne a už jsem byl nastartován v blocích asi tři hodiny, tak přesto některé věci možná zde opět zopakuji.

Vláda České republiky žádá podle článku 2 odst. 2 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, Poslaneckou sněmovnu o vyslovení souhlasu s prodloužením doby, pro kterou byl na území České republiky vyhlášen usnesením ze dne 2. března 2022 č. 147 vyhlášením ve Sbírce zákonů nouzový stav z důvodu nutnosti reagovat na migrační vlnu velkého rozsahu na území České republiky. Vláda nás žádá o prodloužení až do 31. května 2022. Jedná se o těch 58 dnů. Já se k tomu potom ještě dostanu, přestože už to tady mnohokrát bylo zmíněno ze strany našich kolegů.

Dále vznik a popis krizové situace - 24. února 2022 se stala nějaká zcela bezprecedentní věc, kdy Ruská federace napadla vlastně svébytný stát Ukrajina, vznikl tam ten válečný konflikt, který s sebou přinesl všechny ty další věci, které zde projednáváme. Já myslím, že to tady zaznělo jak ze strany naší paní předsedkyně klubu, ze strany kolegů už, když jsme tady projednávali lex Ukrajina, už když jsme tady projednávali některé další opatření, o která nás vláda žádala. My jednoznačně nepodporujeme agresi Ruské federace. Jednoznačně jsme se postavili za Ukrajinu. Podporujeme vlastně všechny kroky vlády, podporujeme vlastně tu snahu pomoci ženám, dětem, jak často hovoří pan ministr vnitra, kteří přichází zejména z území Ukrajiny. Víme, že je to obrovské množství lidí. Je to opravdu bezprecedentní. Je to situace, kdy podle simkaret je cca 300 tisíc Ukrajinců na našem území. Z toho i na základě mých interpelací jsem získal odpovědi. Některé mě více uspokojily, některé méně minulý čtvrtek, když jsme interpelovali pana ministra vnitra. K tomu se také ještě dostanu.

Cca 230 tisíc víz dočasné ochrany podle zákona č. 65/2022 Sb., který jsme tady schválili, neboli lex Ukrajina, již bylo zaregistrováno. Počty nám neustále stoupají. I když v poslední době ta vlna trošičku opadla, ale pořád přichází další a další běženci. A zdaleka to překročilo všechny hodnoty, které byly pro případ migrační vlny velkého rozsahu pro zemi odpovídající velikosti České republiky kdekým stanoveny. Všechny plány vzaly za své, protože nikdo nepředpokládal, že v 21. století na území Evropy dojde k takovéto tragické situaci a bude to muset někdo řešit. Já jsem už tady také říkal, že vůbec současnému panu ministrovi vnitra situaci, do které se dostal na začátku svého funkčního období, nezávidím. A s mnoha věcmi, i jako člen bezpečnostního výboru, i přijatými opatřeními souhlasím.

Vážnost celkové situace potvrzuje i ta skutečnost, že poprvé za dvacet let existence Rada Evropy konstatovala, že nastává hromadný příliv vysídlených osob a ve své podstatě se nějakým způsobem uvedla do chodu směrnice Rady 2001/55/ES. Na základě toho byl potom následně přijat lex Ukrajina.

Na interpelacích minulý týden jsem se ptal ministra vnitra na některé otázky, které mě zajímají a zajímají i naše voliče, týkající se oblasti vnitřní bezpečnosti, kdy jsem se ptal například na otázku propuštěných vězňů, kterým bylo přislíbeno, že na základě propuštění mohou bojovat na území Ukrajiny. Zda existují nějaké seznamy, které by případně Česká republika mohla obdržet a na registračních místech by byly k nahlédnutí. Na tu otázku jsem odpověď nedostal. Dostal jsem odpověď na otázku, kolik z celkového počtu příchozích a registrovaných cizinců nebo občanů Ukrajiny a případně cizinců s trvalým pobytem na území Ukrajiny je mužů. Na to jsem odpověď dostal. Je to k tomu datu odpovědi 24 118 registrovaných mužů. Tuším, že pan ministr říkal, že mu nedá svědomí, aby tyto muže poslal zpátky na Ukrajinu bojovat, přestože má Ukrajina brannou povinnost a ti muži by měli nějakým způsobem bojovat, že to jsou novináři, že to jsou zranění vojáci a podobně. No, že bych jich bylo 24 118, o tom úplně nejsem přesvědčen. Naše zkušenosti z registračních míst, jak je získáváme i od těch policistů, a vidíme to, já jsem z Plzeňského kraje, tak o víkendu jsem viděl některé ty novináře a ty zraněné vojáky, jak tam v plzeňských parcích pili vodku a vařili kotlíkové guláše. Takže ono to není tak úplně černobílé.

Vláda říká: charakter současné krize, která byla vyvolána migrační vlnou velkého rozsahu, míří k zefektivnění činnosti orgánů vlády. Proto nás vlastně žádá o prodloužení nouzového stavu. Občanů České republiky se proto první krize opatřená vládou, to je těch prvních třicet dnů, jak si vláda vyhlásila, nijakým způsobem nedotkla. Dá se říci, že tady bych s tím neměl úplně problém se ztotožnit.

Ale kousíček dál v materiálu na straně 3 už se hovoří: Vláda si plně uvědomuje, že krizová opatření nejsou standardním nástrojem řízení státní správy, ale nástrojem výjimečným a dočasným. Současně ale jediným nástrojem, kterým lze reagovat na příslušné výzvy v řádu hodin. Opět s tím nemám problém.

Na straně čtyři ve spodní části se hovoří: Krizová opatření dosud přijatá vládou byla využita pouze jako část těchto oprávnění. Nelze ovšem vyloučit, a to je zajímavá věta, že další vývoj situace vyvolá potřebu k některým z těchto opatření v omezené míře přistoupit. Současně mohu na základě tohoto výčtu vydávat svá krizová opatření i hejtmani. A, jak už tady můj předřečník, pan kolega Ryba, zmínil, v rámci nouzového stavu a jeho prodloužení, kdy od nás vláda chce získat dalších 58 dnů jako bianco šek, je třeba, aby zaznělo, že může dojít, ono zatím nedošlo, ale vláda to ani v tomto materiálu nevyloučila, k omezení vlastnických a užívacích práv právnických a fyzických osob k majetku, k omezení svobod pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru, omezení podnikatelské činnosti, omezení práva na stávku, jak již tady bylo zmíněno. Pak jsem si ještě poznamenal: přijmout opatření k ochraně státních hranic, pobytu cizinců nebo osob bez státní příslušnosti, případně nařídit nějaký zákaz vstupu, pobytu, pohybu osob ve vymezených místech nebo území.

Ono takových zásadnějších věcí, které jsou tam zmiňovány, je přibližně dvanáct. Takže v tom já už spatřuji určité nebezpečí, určitý bianco šek, který dáme vládě. Českých občanů se to zatím nedotklo, ale dotknout se to může. Když se podíváme do odůvodnění prodloužení nouzového stavu, tak vláda v materiálu říká: I přesto, že po přijetí tří speciálních zákonů, a to jsou ty sněmovní tisky 170, 172, 182 lex Ukrajina - jeden se týkal bezpečnosti, jeden se týkal zdravotního pojištění, jeden se týkal věcí školství, se význam krizových opatření snížil, ale stále jde o opatření potřebná. Současně jde o jediný nástroj, kterým by bylo možno adekvátně reagovat dříve než v horizontu přibližně deseti dnů, kdy by mohl být ve stavu legislativní nouze přijat jiný potřebný zákon. Já tady mám poznamenáno, že vlastně ve své podstatě vláda říká, že existuje i jiná alternativa než nouzový stav, kdy ve stavu legislativní nouze bychom museli přistoupit k jednotlivým dílčím opatřením a vyhlašování nějakých zákonů, což chápu, že je pro vládu nekonformní. A proto je pro ně lepší, aby byl přijat a prodloužen nouzový stav.

Pokud by nedošlo k prodloužení nouzového stavu, říká dále vláda, přestaly by fungovat určité procesy spojené. A tady ve své podstatě je takové to zdůvodnění, proč tedy nouzový stav chceme prodloužit. Ze strany vlády: Přestalo by nám fungovat nouzové ubytování pro uprchlíky prováděné přes krajská asistenční centra pomoci Ukrajině. Nebylo by možno operativně nakupovat prostředky pro zajištění základních životních potřeb uprchlíků a poskytnutí humanitární pomoci Ukrajině. Došlo by ke zpomalení celkového procesu, který je navázán na využívání prostředků z kapitoly Všeobecné pokladní správy - položky Rezerva - na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování následků. A v neposlední řadě nelze pokračovat v rámci nouzového stavu i z hlediska využití státních hmotných rezerv pro řešení migrační krize.

Poslední strana hovoří: Nouzový stav umožňuje flexibilnější a rychlejší koordinaci činnosti vedoucí ke zvládnutí krizové situace. Je zde zejména koordinace všech forem pomoci osobám prchajícím před ruskou agresí na Ukrajině včetně jejich rychlého zapojení do plnohodnotného života na území České republiky. Tato koordinace je nezbytná, aby mohly být zajištěny nějaké základní a důstojné životní podmínky.

Se vším souhlasíme. Se vším, co tady bylo řečeno, ve své podstatě nemáme problém. Vláda České republiky vyhodnotila, že i nadále jsou naplněny podmínky pro vyhlášení nouzového stavu. Vzhledem k výše uvedenému a zejména s ohledem na potřeby zajištění ubytovacích kapacit žádá tedy Poslaneckou sněmovnu o prodloužení doby trvání nouzového stavu. A tady se vlastně dostávám k tomu, proč my jako hnutí ANO nechceme 58 dní, ale chceme jenom 30 dnů.

Ona si tady ve své podstatě vláda na to odpovídá sama. K době, o kterou má být nouzový stav prodloužen, sama vláda říká - v tuto chvíli není možné předjímat, kdy a s jakým výsledkem konflikt na Ukrajině skončí, ani jaká část obyvatel Ukrajiny a jak rychle začne případně území České republiky opouštěn. Z rozhodnutí Rady EU i tři speciálně přijaté zákony, viz lex Ukrajina, aktuálně počítají s délkou časové ochrany na dobu minimálně 1 roku. Je to na dobu 1 roku pro ty běžence s možností potom případného dalšího prodloužení.

A tady je to, proč já též se ptám - je něco špatného na tom, že bude prováděna důsledná kontrola vlády a zejména vládních kroků ze strany Parlamentu, jak hovoří ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, v článku 6 odstavci 2? Už to tady bylo několikrát zmiňováno, nebudu to číst, měl jsem to tady připraveno, když se hovoří o těch 30 dnech. Nepochopil jsem, jak tady bylo řečeno, nevím kým z předřečníků, že byly tady dostatečně vzneseny argumenty pro 58 dnů. Proč ne 57 nebo 59 nebo 67, když se takhle o to číslo přetahujeme?

Domnívám se, že těch 30 dnů je taková standardní délka a pro 30 dnů hnutí ANO nemá problém zvednout ruku, jak bylo tady opět řečeno ze strany paní předsedkyně našeho klubu, vláda by získala krásnou ústavní většinu, (konformní?), mohla by říci - ano, celý stát podporuje, politická scéna podporuje pomoc Ukrajincům, Ukrajině, a sejdeme se zde za 30 dnů, situace se může změnit v těch vyjmenovaných věcech, jak jsem říkal, může být jiný příliv uprchlíků, může přijít ministr financí požádat o jinou finanční hotovost, může přijít ministr vnitra a řekne - nestíhám, nebo nemám nějaké možnosti, potřebuji s něčím pomoct - a po 30 dnech. Proč až po 58 dnech?

To znamená, to je taktéž moje otázka. Nemohu zvednout tedy ruku pro 58 dnů, nemám vůbec žádný problém zvednout svoji ruku pro 30 dnů. A úplně na závěr. Já jsem nebyl také v Poslanecké sněmovně v předchozím volebním období, sledoval jsem jenom také tady na kameru tu šílenou masáž, kterou současná vládní koalice a dřívější opozice masírovala naši vládu, pana premiéra Babiše v době covidu.

Někdo říká, že to jsou neslučitelné věci, že je to úplně něco jiného. Nyní máme nepřítele, kterého máme jasně identifikováno, je to Ruská federace, která bojuje na Ukrajině, dříve jsme měli jasně neznámého nepřítele, který kosil tady naše lidi, zemřelo obrovské množství lidí. Já jsem tady slyšel několik čísel, na kolika schůzích se žádalo o prodloužení nouzového stavu, z mého počtu, jak mám připravený materiál, bylo to na 10 schůzích. A prosím vás, kolegové, celkem čistý čas byl 61,5 hodiny.

Nebudu se bavit, že před tím koncem volebního období to bylo využíváno čistě pragmaticky současnou vládní koalicí k dehonestaci vlády pana tehdejšího premiéra Babiše, byla to příprava, dělostřelecká příprava na podzimní sněmovní volby, vy jste v tom viděli něco, co vám pomůže zvednout preference, a tak jste se bohužel tak i chovali. My se tady snažíme chovat pragmaticky, nabízíme vám tady otevřenou náruč, nabízíme vám 30 dnů bez nějaký emocí. Nemusíme sem tahat landsmanšaft a další výkřiky, kdy jsem tady čekal 3 hodiny, abych mohl vystoupit, ale, prosím vás, chovejme se racionálně. Sejděme se zde za 30 dnů a můžeme se o těch věcech dále pobavit.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama