V situaci, kdy jednáme o krocích, které mají reálně pomoci lidem a reálně pomoci lidem můžou. Řekli jsme, že pro dopravce, na které to dopadlo bezprostředně a samozřejmě, že pro ty menší z nich, kteří mají často tři, dvě auta, tak ten dopad byl okamžitý, tak právě tam ta okamžitá pomoc dobře zafungovala. A samozřejmě spojili jsme s tím další kroky, které jsou nezbytně nutné i ten návrh na snížení spotřební daně na to minimum, ke kterému můžeme sáhnout zároveň řeší několik konkrétních pomocí lidem, kteří nejvíc čelí těm problémům. A to se týká jak těch malých dopravců, pro které to bude nepochybně vyvážení té dramatické situace a nezbytná úleva, tak to zároveň pomůže veřejné dopravě, a to veřejné dopravě jak v případě autobusové dopravy, tak samozřejmě veřejné dopravě i ve vlacích, které nejsou elektrifikované.
Další významná pomoc je pro všechny, kteří denně musejí jezdit a dojíždějí a samozřejmě se s těmi vysokými cenami musejí popasovat. Samozřejmě, že je potřeba vidět také to, jak se vyvíjí cena ropy a co se odehrává v ostatních státech. Řeč je o tom, že všude je lacino, zatímco v Čechách draho, no realita je bohužel odlišná. Prostě ceny pohonných hmot na západ od nás jsou povětšinou větší v České republice ceny pohonných hmot i díky krokům vlády, i díky nim v posledních týdnech klesly. A pokud se dál bude vyvíjet cena ropy příznivě, tak i s ohledem na ona všechna opatření budou pohonné hmoty a jejich cena klesat dál. Takže jasná odpověď. Vycházejí ty kroky z bezprostředního kontaktu s těmi, kteří s aktuálními problémy bojují nejvíc. A samozřejmě vycházejí také z toho, že každá pomoc, se kterou přicházíme, nutně bude znamenat navýšení schodku vládního rozpočtu, rozpočtu České republiky. Tedy jednoznačně věc, která může přinést a bude přinášet těžkosti na druhé straně.
A pokud tady zaznívá, že významně stoupla inflace. No, kdybychom bývali neudělali ty kroky v podobě úspornějšího rozpočtu, tak bychom dnes čelili mnohem závažnějším dopadům a dopadům do peněženek těch lidí, v mnohem závažnějších růstech cen všech věcí spotřebního koše běžného pro běžný život lidí. Takže tohle je potřeba zároveň jasně povědět. A kdybychom bývali neudělali ta kroky, tak by ty případy lidí, kteří přicházejí do samoobsluh dneska byli ještě dramatičtější. Jenomže samozřejmě je mnohem jednodušší populisticky upozorňovat na ten aktuální stav a nevidět, co by se bývalo stalo, kdybychom postupovali méně odpovědně. Jeden konkrétní případ. Tady zaznívalo, že ona pomoc nebude viditelná.
Běžný kamion má dvě nádrže o tisíci litrech, pokud se - a to se opravdu stane, sníží cena pohonných hmot v návaznosti na snížení spotřební daně, tak na jedno tankování to je viditelná úspora 3 000 korun. A samozřejmě, že to bude mít významný dopad na to, jak se bude dýchat těm, kteří jsou na dopravě závislí, a těm, kteří se dopravou živí, i těm, kteří dopravu potřebují prostě ke svému dennímu podnikání i ke svým denním aktivitám. Tak to jsou konkrétní příklady, místo zbytečné rétoriky, která jenom ukazuje ve výsledku slepé uličky návrhů hnutí ANO a volání po tom, abychom, jak jsme slyšeli, nehleděli na nějaké zadlužování. Zadlužovat se smí (?), nikdo to jakoby neplatí. Tak ukázal jsem jasně na to, že zvyšování zadlužení znamená konkrétní dopady i do možností toho státu, co může investovat a jak je schopen postarat se o ty, kteří tu pomoc nejvíc potřebují.