Ze své praxe uvedu pár příkladů:
1. Nabíječky žádné
Existují celé velké oblasti, kde prostě nenabijete. Při zimní cestě do
Rokytnice jsem na jednu takovou narazil. Třeba výseč, ohraničená
Jabloncem, Železným Brodem a Vrchlabím. Pokud byste chtěli kolem této
oblasti dobít, pomalu či rychle, čekají vás desítky kilometrů zajížďky.
Nabíječky, klidně třeba 11 kW, na obrovských parkovištích horských
středisek budete hledat marně.
2. Symbolické počty nabíječek
Zřejmě s cílem zaplnit mapu a moc neutratit je ve většině lokací jediná
nabíječka, která dokonce nezvládne ani současné využití dvou rychlých
kabelů (do 50 KW každý). Pokud byste plánovali nabíjení cestou v takovém
místě, snadno se může stát (hlavně až BEV přibude), že budete mít
desítky minut smůlu. Bez reálné alternativy, neb další bod může být
desítky kilometrů daleko.
3. Zastaralé nabíječky
Možná že před pěti lety by nabíječka s výkonem 50 kW, byť pro jedno
auto, byla vítaná. Dnes, kdy drtivá většina aut začíná nabíjet na
trojciferné hodnotě a nad 50 kW nabíjí i na 3/4 baterie, nedávají tyto
stanice, u nás umístěné i u dálnic, valný smysl. Někdo si holt nevšiml,
že časy se mění.
4. Absurdity
Jako třeba hypercharger s výkonem 350 kW, umístěný v pražském sídlišti
na parkovišti. Autorům uniklo, že rychle obvykle člověk nabíjí, když
jede někam daleko (asi ne přes sídliště), a na parkovišti obvykle
nespěchá. Navíc opět jen jeden stojan, sám voják v poli, je na
parkovišti docela absurdní a vysoký výkon zcela zbytečný.
Je to hodně nešťastné. Špatně umístěné, osamělé. Málo výkonné stojany vydělávají málo i svým majitelům, kteří pak volají po vyšší dotaci. Špatná síť odrazuje zájemce o BEV, a stát tak promeškává jednu z nejefektivějších cest, jak snížit podstatně energii, a navíc nahradit ruskou ropu dominantně českou elektřinou. Jak si asi umíte snadno spočítat, BEV obvykle k svému pohonu potřebuje zhruba třetinu energie proti stejně velkému, efektivnímu autu se spalovacím motorem.
Doufám, že se to změní, i když je to zatím spíš víra v obrat, než reflexe dobrého, existujícího plánu, který by v naší zemi posunul elektromobilitu dál.