Nejen o tom jednali v Praze ministr dopravy Martin Kupka a jeho polský protějšek Andrzej Adamczyk. Oba ministři podepsali také memorandum o rozvoji dopravního spojení mezi polskými námořními přístavy a Českou republikou.
„Rozvoj našich vztahů v dopravě je velice dynamický a můžeme sledovat postupné plnění největších projektů, kterými zlepšujeme dopravní propojení mezi oběma státy. I nadále se budeme podporovat a sdílet svoji praxi,“ říká ministr dopravy.
Martin Kupka.
V memorandu se obě strany vyslovují pro prohloubení vzájemných ekonomických vztahů díky většímu využití polských námořních přístavů ve Štětíně, Svinoústí, Gdaňsku a Gdyni. K tomu má přispět také zlepšování infrastruktury vedoucí do těchto přístavů. V textu se mluví i o zlepšení mezinárodních železničních spojení jako hlavního druhu pozemní dopravy nebo o zlepšení splavnosti Odry.
Obě strany vítají spolupráci při modernizaci a výstavbě dopravní infrastruktury, která přispěje k rozvoji multimodální dopravy, ke snížení energetické zátěže a k plnění klimatických cílů, a to zejména díky rozvoji železniční sítě.
Český i polský ministr řešili také trasování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Vratislaví. Z pohledu ČR představuje rozvoj tohoto spojení prioritu nejen pro mezinárodní spolupráci mezi státy V4, ale například i v rámci Iniciativy Tří moří, kde vytváří přirozené doplnění pro rozvoj propojenosti dopravy mezi severem a jihem.
V tuto chvíli na české straně probíhá zpracování studií proveditelnosti a detailněji se zkoumá příhraniční úsek z Hradce Králové. Očekává se intenzivní spolupráce na vzájemné koordinaci studie proveditelnosti tohoto vysokorychlostního spojení či na přípravě nové smlouvy na přeshraničním vysokorychlostním železničním úseku spojení Ostrava – Katovice.
Při právě probíhající revizi sítě TEN-T pak žádá Česká republika se silnou podporou Libereckého kraje o zařazení železničního spojení Praha - Lysá nad Labem - Mladá Boleslav – Liberec – Závidov - Zhořelec do takzvané globální vrstvy. Ministři se shodli na uspořádání odborných konzultací ohledně budoucnosti tohoto úseku.
„Uvedené spojení by nabídlo rychlé propojení Prahy a Liberce, rovněž znamená pozitivní dopad na rozvoj regionů Mladoboleslavska a lepší spojení do oblastí severních polských přístavů,“ řekl polskému kolegovi.
V silniční dopravě oba ministři mluvili o propojení silnic D11 a S3, což je v současnosti nejdůležitější projekt přeshraniční silniční infrastruktury s Polskem. Řešili také spolupráci při splavnění Odry. Česká republika a Polsko mají společný zájem na zařazení oderské vodní cesty do celoevropské sítě TEN-T. Chtějí také prodloužit splavnost Odry z Polska až na území Moravskoslezského kraje. Tématem jednání bylo i české předsednictví v Radě EU.