PhDr. Ing. Mgr. Jan Hrnčíř, MBA, LL.M.

předseda SPD JmK
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,59. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.07.2022 17:59:00

Navyšování počtu lidí ve státní službě bude znamenat navyšování nákladů

Navyšování počtu lidí ve státní službě bude znamenat navyšování nákladů

Projev na 31. schůzi Poslanecké sněmovny 12. července 2022, k návrhu změny zákona o státní službě.

Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych se ještě v krátkosti vyjádřil k tomuto vládnímu návrhu zákona, nebo novely o státní službě. Já to považuji opravdu za krok k další politizaci státní služby, byť současná vládní koalice v minulosti volala po jejím odpolitizování.

Rozšířit okruh možných žadatelů o posty ve státní službě je určitě krok správným směrem, ovšem nemohu souhlasit s tím, že nově by se měla započítávat odborná praxe již od dokončeného požadovaného vzdělání, navíc se sčítala za celou dobu. Pokud je naším cílem zvyšovat odbornost pracovníků ve státní službě, je nutné, aby tato odborná praxe byla co nejvíc aktuální. Praxe absolvovaná například před dvaceti lety, kdy od té doby uchazeč v oboru nepracoval, rozhodně nemůže vyrovnat praxi v posledních třeba pěti letech, protože se věci samozřejmě od té doby výrazně mění.

Návrh také nově zavádí pětileté funkční období pro některé funkce ve státní službě. Pro kontinuitu a stabilitu státní služby příliš neslouží právě možnost výměny prakticky celé řídící struktury nebo celé sekce každých pět let podle stranické příslušnosti aktuálního ministra, tak jak to umožňuje prakticky tento návrh. Sice stávající pracovníci budou mít možnost se do výběrových řízení opakovaně hlásit a o funkci se ucházet, ale je to tak, že někteří řídící pracovníci právě jmenovaní do funkce budou na pět let a někteří na dobu neurčitou. To v praxi bude znamenat i to, že pracovník, který neobhájí svůj post ve výběrových řízeních, ve státní službě ale zůstane a stát pro něj bude hledat další umístění, a to až po dobu šesti měsíců, po kterou bude pobírat 80 % svého dosavadního platu, a pokud se pro něj nepodaří najít vhodné umístění, bude od státu dostávat nemalé odstupné. Tahle podle mého názoru nešťastná formulace v tomto předloženém návrhu bude v praxi znamenat pouze navyšování počtu lidí ve státní službě, které bude stát platit.

Rovněž neshledávám žádnou výhodu v rozšíření počtu politických náměstků ministra, což je v praxi vlastně jakési povýšení poradců ministra na posty náměstků, samozřejmě s platy náměstků a dalšími výhodami, jako je auto, řidič a tak podobně, kteří ovšem podle navrhované novely nebudou jednotlivé sekce řídit a v praxi tudíž nebudou mít v podstatě žádnou agendu a tudíž i žádnou odpovědnost. Toto všechno povede k dalšímu rozšiřování počtu lidí ve státní službě a k nesmyslnému navyšování finančních nákladů na ně.

Návrh dále mění odborné náměstky řídící jednotlivé sekce na vrchní ředitele sekcí, kteří ale podle tohoto návrhu budou moci zastupovat ministra v jednání, a to i ve Sněmovně, což je ale v rozporu s ústavou, a to konkrétně s článkem 38 Ústavy České republiky. Proto podporujeme opoziční pozměňovací návrhy, které aspoň ty největší nedostatky řeší. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama