VZVOB o tomto zákoně jednal včera, jednali jsme o něm proto, že se jedná o bezpečnost republiky. Poté, co jsme vedli rozpravu nad tímto textem zákona, resp. novely mnoha zákonů, kterých se dotýká, schválili jsme ten zákon jednomyslně, abychom ho zde mohli projednat a schválit ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou. Žádné doprovodné usnesení jsme nepřijali.
Tolik jenom krátká zpráva o tom, jak jsme jednali. Proč?
Ten zákon je velmi důležitý, protože vidíme, že české úřady, česká exekutiva a české zákony čelí nebývalé bezpečnostní situaci, která se netýká jenom Ruska, ale právě ruská agrese proti Ukrajině ukázala, že jsme budovali náš právní rámec a schvalovali naše zákony 30 let pro dobu míru, pro dobu míru na evropském kontinentě. Nepočítali jsme s tím, že aktéři některých velmi vážných zločinů, které jsou stíhatelné podle mezinárodního práva i na území ČR, Policie ČR i vyšetřovatelé, státní zástupci v tomto konají velmi důležitou práci, chybí nám do značné míry autorita pro jednotlivé úřady, aby mohly konat.
Když se podíváme do Ústavy ČR, v článku 1 v hlavě I. se píše: ČR je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát, založený na úctě k právům a svobodám člověka, občana. V druhém článku se píše: ČR dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva. Mluvíme tedy o něčem, o zákoně, o novele zákona, která je výrazem svrchovanosti, suverenity ČR a rozhodnutí vlády ČR, která podléhá kontrole parlamentu, čelit bezprecedentním bezpečnostním hrozbám, které přicházejí na naše území také v podobě nejrůznějších majetkových nebo finančních nebo investičních aktivit.
Druhý zákon, který bychom si měli připomenout, je ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, kde stojí, cituji: Zajištění svrchovanosti a územní celistvosti ČR, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu. Mluvíme tedy o povinnosti státu. Tento zákon, tato novela nám umožňuje mluvit nebo připravit stát pro to, aby tuto povinnost plnil v této velmi složité mezinárodní situaci.
Pan ministr to už připomínal, přijetí tohoto zákona, s ohledem na probíhající krizi, je žádoucí, aby bylo projednáno a schváleno co nejrychleji, proto je také potřeba, abychom ho dneska s naším hlasováním potvrdili.
Je zcela přirozené, říkal to můj předřečník, děkuji za jeho zpravodajskou zprávu, kterou jsme také studovali, je zcela přirozené, že se ten zákon netýká jenom těch resortů, např. ministerstva financí, ale že se dotýká také ministerstva vnitra, a to nejenom azylového řízení, ale také otázky pobytu už těch, kteří tady mají pobyt. Bylo by totiž velmi složité si představit, jak dlouhá procedura by byla potřeba, aby některý z těch, kteří tady už mají dnes pobyt, dopouštějí se některých zločinů nebo mají prostředky z trestné činnosti, které je potřeba okamžitě zmrazit, jakým způsobem český stát by je mohl zpochybnit. Povolení k pobytu, které se jim dostalo v souladu s právním řádem ČR. Proto jak u azylu, tak i u pobytu je možný soudní přezkum, což bude vyžadovat samozřejmě i další úpravy v rámci ministerstva spravedlnosti.
Co říci závěrem? Jsme v situaci, která z hlediska bezpečnostního vyžaduje ráznou, pevnou akci. Chtěl jsem poděkovat panu ministru financí za jeho práci, protože nejde jenom o to novelizovat vnitřní předpisy, ale umožnit, aby mezi jednotlivými resorty se vytvořil konsensus a pracovní skupiny, které se budou věnovat všem aspektům bezpečnosti. Současná doba nás vede k tomu, abychom poctivě prováděli inventuru bezpečnostních parametrů našeho právního rámce zákonů, které se k tomu vztahují, a přitvrzovali autoritu úřadů, Policie ČR, Finančního analytického úřadu a dalších, kteří stojí v první linii toho střetu. Tuto inventuru musíme pomáhat vládě provádět, proto jsem chtěl i ocenit, jak se k tomu vláda ČR postavila.
Závěrem mi dovolte, abych vás požádal, abychom podpořili a schválili tento zákon ve znění, který byl přijat v Poslanecké sněmovně. Jedná se o bezpečnost ČR, jednáme v době, která vyžaduje, abychom jednali rychle.
Děkuji za pozornost.